• Coop/

Premiär för Coopbutik i Alingsås - ger ett 40-tal nya arbetstillfällen

Efter 20 års frånvaro slås nu dörrarna åter igen upp till en Coopbutik i Alingsås. Butiken erbjuder ett brett ekologiskt sortiment, fräsch färskvaruavdelning och manuella diskar för fisk, charkuterier och färdigmat. Dessutom finns ett bageri med nybakat matbröd, kaffebröd och tårtor samt ett café.

– Det känns jättebra och jag är mycket stolt över vår fina butik och min underbara personal. Över 600 personer har sökt jobb hos oss och vi har rekryterat ett fantastiskt gäng, säger Gun Chamoun butikschef Coop Alingsås.

Totalt kommer cirka 40 personer att arbeta i butiken varav fem personer rekryterats från andra Coopbutiker. Butikens totala yta är drygt 3000 kvadratmeter varav säljytan står för cirka 2000 kvadratmeter. Butiken har nio kassor inklusive fyra självskanningskassor. Coop Alingsås har Svenska spel online och är ATG-ombud.

Fokus på hållbara lösningar
Utifrån Coops hållbarhetsarbete har en toppmodern kyl- och frysanläggning installerats. Kyl- och frysanläggningen innehåller enbart naturliga köldmedier som inte påverkar växthuseffekten samt har extremt låg energiförbrukning. Kyl- och frysdiskar med glaslock, LED-belysning, lågenergifläktar och temperaturövervakningssystem är andra exempel på investeringar som bidrar till lägsta möjliga energiförbrukning.

Butiken invigs idag klockan 16:00 med att Annagårdens förskola klipper band tillsammans med Gun Chamoun, butikschef Coop Alingsås. Medverkar vid invigningen gör även kommunstyrelsens ordförande för Alingsås kommun Daniel Filipsson, kommunstyrelsens vice ordförande, Joakim Järrebring samt Fredrik Johanson, regiondirektör Coop.

Fakta om Coop Alingsås

Invigningsdatum: 22 oktober klockan 16:00

Adress: Kungegårdsgatan 1A

Butikschef: Gun Chamoun

Öppettider: 07:00-22:00 alla dagar

Butiksyta: cirka 3000 kvm

För ytterligare information:

Butikschef: Gun Chamoun, Coop Alingsås 010-7450181

Coops pressjour 010-743 13 13

Coop Sverige AB är ett bolag som leder, utvecklar och samordnar Coops verksamhet. Coop
Sverige ansvarar bland annat för inköp och sortimentsutveckling, logistik, marknadsföring och
affärsstöd. Coop ägs av 3,4 miljoner medlemmar och har cirka 700 butiker runt om i landet, varav
cirka hälften drivs i ett dotterbolag till Coop Sverige AB och hälften av olika konsumentföreningar.
www.coop.se