Stor försäljningsökning för Coop under Ramadan

Muslimernas fastemånad Ramadan avslutades i helgen med festen Eid-al-Fitr. Det är en stor mathögtid och Coops Ramadan-försäljning ökade från ca 2 miljoner förra året till 5 miljoner kronor i år.

-Vi har även utökat antalet butiker som säljer ”Världens mat”, idag finns det ett mindre sortiment i nästan alla Coops butiker. Vi har också märkt att vi ligger bra till prismässigt på den här typen av varor, berättar Tommy.

Coops satsning på ”Världens mat” började för tre år sedan och var ett starkt önskemål från kunder med rötter i en annan matkultur än den svenska. För att hitta rätt varor har Coop samarbetat med olika invandrarföreningar. Coop har även satsat på utbildning för medarbetarna, för att bättre förstå andra kulturers högtider och mattraditioner.

Sortimentet ”Världens mat” är uppbyggt av ca 300 artiklar främst efterfrågade av kunder med bakgrund i Mellanöstern. Det finns även ett polskt och ett finskt sortiment. Utbudet varierar beroende på efterfrågan i butikens eller stormarknadens närområde.

Bildtexter: Turkish Delight: Söta bakverk är populärt till Eid-al-Fitr. Vinbladsdolmar: Eid-al-Fitr är en stor mathögtid och många gör egna vinbladsdolmar.