Torsk på kroken för miljön

Torsk på kroken för miljön Som ett steg mot ett mer hållbart fiske lanserar Coop Sverige krokfångad torsk. Fångstmetoden är mer miljövänlig än trålning. Torsken fiskas i Barents hav norr om den 62 breddgraden. Genom att välja storlek på agnfisken kan man bestämma vilken storlek man vill ha på torsken. Bifångsterna med krokfångad torsk blir också mindre. Från och med vecka 32 finns Signum torskfilé från krokfångad torsk att köpa i Coop Konsum och Coop Forum, som ett alternativ till trålfångad torsk. Krokfångad torsk fiskas med långrev med agnad krok. Skillnaden mellan den krokfångade och trålade torsken är stor. Enligt en undersökning gjord av Friederike Ziegler kan bränsleåtgången vara tre gånger större vid trålning. Till 1 kg landad fisk (400gr torskfilé) går det åt 1.5 liter diesel. Motsvarande siffra för krokfångad torsk är 0.4 liter. Trålningen stör och påverkar också havsbotten mer. För att tråla fisk för ett 400gr paket torsk påverkas upp till 700kvm bottenyta. Bifångsterna är dessutom större med trålning och består ofta av småtorsk som visserligen slängs tillbaka men på grund av tryckförändringarna sällan överlever. Vid krokfiske undviker man att fånga småtorsk genom att välja större agn än de små fiskarna kan ta. Torsken som fångas och används till Signums torskfiléer är alltid mer än 50 cm långa vilket innebär att torsken hunnit leka och reproducera sig minst en gång. - Nu köper vi torsken till våra frysta torskfileer från ett uthålligt bestånd. Vi vet precis var torsken är fångad och vilka båtar som deltagit. Dessutom sker fångsten på ett miljömässigt bättre sätt, inga bottnar förstörs, bifångsterna är minimala och energiåtgången är mindre. Allt detta är steg framåt i vårt arbete för en långsiktigt hållbar konsumtion, säger Åke Natt och Dag, chef Miljö och Kvalitet på Coop Sverige AB. Ytterligare upplysningar Åke Natt och Dag, Chef Miljö och Kvalitet, Coop Sverige, 08-743 15 05 Ulrika Ekström, Presschef, Coop Sverige, 08-743 15 83, 0703- 98 54 52 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/01/20040611BIT21960/wkr0006.pdf