Vardagshjältarna Mona och Ylva Sundell belönas med Sveriges störs

Vardagshjältarna Mona och Ylva Sundell belönas med Sveriges störs Coops Stora Matpris 2004 har tilldelats Mona och Ylva Sundell på Stavreskolans skolrestaurang i Trollhättan. Priset är på 60 000 kronor och är Sverige största matpris. PRESSMEDDELANDE 2004-08-27 - Mona och Ylva är två positiva vardagshjältar som gör ett fantastiskt arbete för att öka kunskapen och matglädjen bland elever och lärare på skolan, säger juryns ordförande Christina Möller, chef för Coop Provkök, vid prisceremonin. Juryns motivering lyder: "Mona och Ylva Sundell är två verkliga vardagshjältar som bidragit till ökad matglädje, och matkunskap i skolan. Med stor fantasi och stor kärlek till maten, eleverna och sitt arbete har de skapat en trivsam skolrestaurang där måltiden blivit en positiv och integrerad pedagogisk del av skoldagen. Deras arbete är ett föredömligt exempel på hur man trots begränsade resurser kan skapa engagemang och positivt intresse för ämnen som rör maten, hälsan och måltiden bland både elever och lärare." Mona och Ylva Sundell försöker ofta överraska elever och lärare med nya rätter eller spännande händelser i samband med skolmåltiderna. Nu blev det själva överraskade. - Vi har inte haft en tanke på att vi skulle kunna vinna. Det känns fantastiskt roligt, omtumlande, och härligt, kommenterar Mona och Ylva Sundell som inte hunnit fundera på vad de ska göra med prissumman på 60 000 kronor. Christina Sivars och Björn Alfredsson, Café Sjösala, Årjäng fick juryns hedersomnämnande: "Christina Sivars och Björn Alfredsson driver Café Sjösala i Årjäng med stor glöd och stort engagemang. Caféets fantastiskt fantasirika matutbud och varma vänliga atmosfär lockar besökare från när och fjärran. Det stora antalet röster i kombination med deras enastående förmåga att glädja besökare med sin matkonst och sin gästfrihet gör att Christina Sivars och Björn Alfredsson får juryns hedersomnämnande." Coops Stora Matpris är instiftat av KF och Coop Provkök (tidigare KF Provkök). Juryn består av Christina Möller, chef Coop Provkök, Svein E. Skorstad, vd Coop Sverige, Sander Johansson, matmästare Coop Sverige och Carl Jan Granqvist, professor i Matkunst vid Stavanger. Tidningen Mersmaks läsare föreslår kandidater och sedan väljer juryn de slutgiltiga kandidaterna. Vinnaren röstas fram av tidningen Mersmaks läsare. - Vi har haft närmare 30 000 röstande i år och det är rekord. Det visar att intresset för mat, hälsa och måltiden är mycket stort och det är glädjande, säger Christina Möller. Samtliga nominerade Coop Stora Matpris 2004: · Mona & Ylva Sundell, skolmåltiden, Stavreskolan, Trollhättan · Inger Grimlund, matjournalist, Stockholm · Ann-Marie Bardler-Weibe, krögare Norrköpings stadsmuseum · Gunnel Arheden, matföretagare, Limhamn · Margareta Frost-Johansson, matkonsult Hushållningssällskapet, Alingsås · Anders Levén, TV-kock, Stockholm · Alina Kucharczyk, kokerskan Ekgårdens förskola, Enskededalen · Christina Sivars och Björn Alfredsson, Café Sjösala, Årjäng Tidigare vinnare: 2001 - Kristin Ringqvist, kokerska på Silverdansens förskola i Norrköping. 2002 - Tina Nordström, TV-kock 2003 - Monika Mårtensson, hemkunskapslärare vid Sannaskolan i Göteborg Ytterligare upplysningar Christina Möller, Chef Coop Provkök, 08-743 20 46 Mona Sundell, 070-745 43 07 Coop Sveriges pressjour 08-743 23 33 För mer information om samtliga kandidater: www.coop.se Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel genom butikskedjorna Coop Forum och Coop Konsum. Coop Sverige AB är en del av Coop-koncernen, Nordens största dagligvaruföretag och gemensamt ägt av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark. Coop Sverige ABs uppdrag är att erbjuda sina medlemmar ekonomisk, ekologisk och social nytta. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/27/20040827BIT21940/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/27/20040827BIT21940/bild.html Bilder

Coop är ett kooperativt företag som bedriver dagligvaruhandel inom butikskedjorna Coop, Coop Forum/Stora Coop, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära, samt Coops nätbutik. Vi har drygt 650 butiker runt om i landet. Se även www.coop.se