Rekord för kryssningssäsongen i Köpenhamn

För Copenhagen Malmö Port, CMP, blev kryssningssäsongen framgångsrik. Köpenhamn tog emot 850 000 passagerare och slår därmed nytt rekord. Nu satsar CMP på fortsatt tillväxt. En ny terminal byggs i Köpenhamn och från och med april 2018 blir Visby en del av CMP:s kryssningsverksamhet.

Kryssningsverksamheten fortsätter att segla i medvind. När 2017 summeras har CMP tagit emot 325 anlöp med 850 000 passagerare i Köpenhamn. Det är nytt passagerarrekord som bland annat möjliggörs för att fartygen blir större och större.

–      Förra säsongen tog vi emot 15 större fartyg, som tar cirka 4 000 passagerare. I år mångdubblades antalet när vi tog emot 55 sådana fartyg. Trots att antalet passagerare ökade så har vi slagit vakt om vår höga service och kvalitetsnivå. Det är jag stolt över, säger Arnt Møller Pedersen, COO Cruise & Ferries, Copenhagen Malmö Port AB.

153 av anlöpen var s.k. turnaround-anlöp, där passagerarna påbörjar eller avslutar kryssningen i Köpenhamn. Under säsongen gästades CMP av 72 olika fartyg från 36 rederier.

–      Sommarsäsongens sista anlöp utgjordes av fartyget Aidavita vid Langelinie. Nu väntar sex jul- och nyårskryssningar innan säsongen avslutas helt, säger Arnt Møller Pedersen.

Nästa år ökar antalet anlöp till 337 och antalet passagerare till 875 000 i Köpenhamn. Samtidigt tar CMP emot nio anlöp i Malmö med totalt 10 000 passagerare.

I april nästa år utökas verksamheten när den nya kryssningsterminalen i Visby öppnar och CMP tar över driften. Visby väntas ta emot 90 000 passagerare 2018. Det är fördubbling jämfört med i år.

För ytterligare information, kontakta:

Arnt Møller Pedersen, COO,

Cruise & Ferries, Copenhagen Malmö Port

Om Copenhagen Malmö Port

CMP, Copenhagen Malmö Port, är en av de största hamn- och terminaloperatörerna i Norden och har en av de största terminalerna för kryssningsfartyg i Nordeuropa. CMP är en av 83 europeiska kärnhamnar som av EU anses vara särskilt betydelsefulla för utvecklingen av de nya transportkorridorerna i Europa.