Core Ventures går in i Cognition AB

Core Ventures går in i Cognition AB Core Ventures har tecknat ett avtal med Vassudden Förvaltnings AB om förvärv av 180.000 aktier i Cognition AB. Förvärvet finansieras genom en emission av 1.000.000 aktier i Core Ventures. - "Cognition är ett riskkapitalbolag med liknande profil som vårt eget. Ett ökat samarbete med Cognition är ett led i utvecklingen av vårt internationella nätverk, säger Franco Fedeli, VD i Core Ventures. - Samtidigt är vi glada över att 6:e AP-fonden etablerar sig som institutionell ägare i Core Ventures", avslutar Franco Fedeli. För mer information kontakta: Mathias Österdahl Core Ventures AB (publ) Telefon: 08-789 61 75 E-post: osterdahl@dof.se Om Core Ventures Core Ventures (fd. Svenska Koppar) är idag ett riskkapitalbolag som fokuserar tydligt på tillväxtföretag i den nya ekonomin. Den senaste tidens investeringar omfattar bland annat Thalamus (Advantech), Glocalnet, Castcom och Halogen. Målsättningen är att vara ett naturligt alternativ för de aktieägare som önskar placera i en portfölj av onoterade framtidsföretag. Core Ventures är noterat på Nya Marknaden vid OM Stockholmsbörsen. Om Cognition Riskkapitalbolaget Cognition grundades 1988. Portföljen inkluderar idag 18 företag med ett sammanlagt portföljvärde av 1,8 miljarder SEK baserat på den sista aktieemissionen. Cognition är idag representerat i Göteborg, London, New York, Oslo, Helsingfors, Köpenhamn och Toronto. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/16/20000316BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/16/20000316BIT00270/bit0002.pdf