Cramo får ny, utländsk huvudägare

Cramo får ny, utländsk huvudägare Industri Kapital överlåter samtliga aktier i Addum Intressenter - som i sin tur äger samtliga aktier i Cramo AB - till en grupp investerare, med det holländska börsnoterade bolaget Geveke som huvudägare. Initialt förvärvar Geveke 49,9% av aktierna, men avsikten är att öka detta till ett majoritetsinnehav. Operativt kommer Cramo att utgöra ett separat affärsområde inom Gevekekoncernen. Affären beräknas vara slutligt genomförd inom ett par veckor. "Cramo har haft en mycket positiv utveckling under den tid som Industri Kapital varit ägare. Vi har utvecklat en modern uthyrningsindustri, med en mycket stark position på våra hemmamarknader i norra Europa", säger Cramos koncernchef Gunnar Glifberg. "Med Geveke som huvudägare kommer den utvecklingen att påskyndas ytterligare genom att vi blir ett självständigt och prioriterat affärsområde". "Från en stark position inom byggsektorn har vi kunnat expandera affären även inom industrin och den offentliga sektorn, liksom på nya geografiska marknader. Samtidigt har vi varit framgångsrika med nya, kvalificerade uthyrningskoncept, inklusive outsourcing, där avtalen med JM och PEAB tidigare i år är bra exempel." "Geveke har precis samma syn som vi på utvecklingen i branschen och vill att vi bygger vidare på den nuvarande strategin, som ett led i deras ambition att kunna erbjuda sina kunder en kompletterande försörjningsform och därmed större flexibilitet", avslutar Gunnar Glifberg. Stockholm 2000 03 23 Cramo AB Koncernstab Kommunikation För ytterligare information, kontakta: Gunnar Glifberg, VD och koncernchef i Cramo AB, tel 08-623 54 00 Cramo är norra europas ledande uthyrningsföretag med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen och Ungern. Genom mer än 135 service- och försäljningsställen hyr man ut maskiner, utrustning och flyttbara lokaler till industri, byggföretag och offentlig sektor. Cramo har över 600 anställda och verksamheten omsatte 1,3 miljarder kronor under 1999, med ett resultat före skatt på 166 miljoner kronor. www.cramo.com Geveke N.V. bedriver försäljning, service och förhyrning av ett brett sortiment av motorer, maskiner, elektronisk utrustning och verktyg till industri, byggföretag ock offentlig sektor- ofta baserat på en generalagentur. Geveke har varit den amerikanska maskintillverkaren Caterpillars distributör i Holland i mer än 75 år Geveke har verksamhet i Holland, Belgien, Norge, Sverige, Finland, Estland, Tyskland, Storbritannien, Schweiz och Ryssland. I Sverige äger man bland annat Caterpillars generalagent Engson Maskin AB Geveke har 3.000 anställda och verksamheten omsatte under 1999 ca 1 miljard Euro, med ett nettoresultat på 21 miljoner Euro. www.geveke.com Bilaga: Pressmeddelande från Geveke Press Release GEVEKE VIGOROUSLY EXPANDS INTO RENTAL BUSINESS NAARDEN, the Netherlands - Geveke is making a robust expansion of its rental activities. This morning, Geveke's Swedish subsidiary Geveke Rental AB reached an agreement in principle with the shareholders of the Swedish rental group Cramo AB over the acquisition of a 49% interest in the company. Cramo is a leading player in the Nordic region in business-to-business rental of machinery, equipment and so-called 'modular space' (moveable premises normally used for office and education purposes). The company has a business volume of over NLG 330 million (EUR 150 million) and achieved a net result of over NLG 29 million (EUR 13 million) in 1999. Geveke nv's net result for 1999 amounted to more than NLG 46 million (EUR 21 million), before goodwill amortization. Given that this measure is not burdened with the issue of new shares, Cramo's activities are expected to contribute directly and strongly to Geveke nv's earnings per share in 2000. Naarden, 23 March 2000 Geveke nv The Management Board This afternoon at 2.00 p.m. the management of Geveke nv will hold a press conference at the Amstel Hotel in Amsterdam, in order to supply the media with more detailed information regarding this deal. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/23/20000323BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/23/20000323BIT00610/bit0002.pdf