Cramo förvärvar verksamhet i Norge

Cramo förvärvar verksamhet i Norge Cramo AB har genom sitt norska dotterbolag Citarent A/S förvärvat maskinuthyrnings-verksamheten i OB Wiik A/S. Den förvärvade verksamheten, som även innefattar uthyrning av ställningar, bedrivs i två depåer i Oslo och Moss och omsätter 8 miljoner SEK. Totalt berörs 13 anställda. Cramo, som är nordens ledande företag inom uthyrning av maskiner, utrustning och flyttbara lokaler förstärker sin position på den norska marknaden genom att förvärva en del av verksamheten i OB Wiik. Cramo och OB Wiik inledde nyligen ett samarbete avseende uthyrning och försäljning av OB Wiiks produkter på den svenska marknaden - ett samarbete som nu fördjupas genom att Cramokoncernen tar över hela maskinverksamheten i Norge. OB Wiiks huvudverksamhet finns inom produktområdena evenemangstält, lagerhallar, presenningar och väderskydd där man är Norges ledande leverantör. Dessutom bedriver man uthyrning av byggmaskiner, ställning och liftar. Den verksamheten tas nu över av Cramos norska dotterbolag Citarent A/S. Som en följd av förvärvet inleds också en diskussion om att överta agenturförsäljningen av Sky Jack liftar. Kunder i den förvärvade verksamheten är i första hand de små och medelstora byggföretag som sedan länge utgjort OB Wiiks kärnmarknad. "Förvärvet utgör ett betydelsefullt steg i vårt expansion i Norge", säger Gunnar Glifberg koncernchef i Cramo. "Den verksamhet som vi tar över är ett utmärkt komplement till vår egen rörelse inom Citarent A/S, både vad gäller produkt- och kundstruktur och med avseende på den geografiska täckningen. Vi får en stabil plattform för fortsatt tillväxt på en viktig marknad. Det fördjupade samarbetet med en av branschens ledande aktörer ger affären ytterligare en dimension". "För oss innebär uppgörelsen en ökad fokusering på vår kärnaffär", säger Lars Dalgaard, VD i OB Wiik. "Att uthyrningsrörelsen får en ökad produktbredd och större geografisk täckning kommer även att gynna dess kunder som till stor del är kunder även i vår huvudverksamhet". (Företagsfakta om Cramo och OB Wiik bifogas). För ytterligare information, kontakta: Gunnar Glifberg, VD i Cramo AB, +46 8 623 54 00 Lars Dalgaard, VD i OB Wiik, +47 64-83 55 00 Bilaga till pressmeddelande 1998 12 14 (2 sid) FÖRETAGSFAKTA Kort om Cramo Genom totalt 100 depåer runt om i Skandinavien erbjuder Cramo ett uthyrningssortiment som omfattar uppåt 70.000 bygg- och anläggningsmaskiner, samt bodar, hissar, liftar, containers och verktyg,. Cramo Instant hyr ut flyttbara, flexibla lokaler som används främst som kontor och skolor. Cramo Truck är generalagent för Yale´s truckar, och Cramo Trade säljer begagnade maskiner över hela världen. Historik Cramo, i sin nuvarande form, bildades genom en sammanslagning av verksamheterna i Kramo, Citarent, RBM, delar av Tidermans, samt dåvarande Malmros Instant Office 1992-1994. Från 1995 har expansionen fortsatt under namnet Cramo. VD Gunnar Glifberg Affärsidé Cramo är ett industriellt serviceföretag som med hög tillgänglighet tillfredsställer industrin, byggföretagens och den offentliga sektorns behov av maskiner, utrustning och flyttbara lokaler. Detta sker främst genom uthyrning inom ett brett produktsortiment kompletterat med service och försäljning Affärsområden Uthyrning, genom Cramo Rent, Cramo Special, Hyrpunkten AB, Cramo A/S (DK), Citarent A/S (N), Lejepunktet (DK) och Cramo Buduj Sam SA (PL) Flyttbara lokaler, genom Cramo Instant Materialhantering, genom Cramo Truck Trading, genom Cramo Trade Anställda, 475 personer genomsnitt 1997 Omsättning, 1997 927 miljoner (SEK) Rörelseresultat, 105 miljoner (SEK) 1997 Ägare Ett 30-tal internationella investerare, under ledning av Industri Kapital (via bolag) Telefon: +46 8 623 54 00 (vxl, huvudkontoret) Telefax: +46 8 623 54 10 Postadress: Box 962, 191 29 S-Sollentuna, Sverige E-mail: info@cramo.se Hemsida: www.cramo.se Kort om OB Wiik Historik Bolaget etablerades 1912 VD Lars Dalgaard Affärsidé OB Wiik ska vara ett professionellt företag inom uthyrning och försäljning och vara ledande inom utveckling, marknadsföring och omsättning av övertäckningsprodukter, samt därmed sammanhängande varor och tjänster. Affärsområden OB Wiik är Norges ledande leverantör av evenemangstält, lager- och mässhallar, väderskydd, presenningar och andra produkter baserade på plastbelagd textil. I sortimentet ingår dessutom läktarsektioner, golvsystem, bord, stolar och annan utrustning till tälten och hallarna. Anställda, 60 personer genomsnitt 1997 Omsättning, 1997 87 miljoner (NOK) Rörelseresultat, 8 miljoner (NOK) 1997 Ägare en privat ägare Telefon: +47 64 83 55 00 Telefax: +47 64 83 55 01 Postadress: P.B. 203, 2020 Skedsmokorset E-mail: ob.wiik@everyday.no Hemsida: www.obwiik.no ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/14/19990222BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/14/19990222BIT00400/bit0002.pdf