Nu är det första kinesiska vindkraftverket i Europa på plats i Molkom i Värmland

Report this content

I dag moterades rotorn på det första kinesiska vindkraftverket i Europa i värmländska Molkom, 35 kilometer nordost om Karlstad. Bakom satsningen står göteborgsföretaget CRC Vindkraft som ska resa ytterligare ett verk på platsen innan de båda verken officiellt invigs den 29 februari. – Efter många års hårt arbete känns det riktigt bra att idag kunna se det första vindkraftverket på plats, säger CRC Vindkrafts vd Claes Bühler.

De kinesiska vindkraftverken är två 3 MW-verk från den kinesiska tillverkaren Sinovel, världens näst största tillverkare av vindkraftverk.

– Det känns bra att vi bidrar till att öka konkurrensen på den svenska vindkraftmarknaden. Sinovel är en av världens ledande tillverkare, med erkänt pålitliga och effektiva modeller för produktion av grön el från vindkraft. Självklart ska dessa kinesiska verk finnas tillgängliga och också vara ett alternativ för svenska projektörer, säger Claes Bühler.

Vindkraftverken har beteckningen Sinovel SL-3000, och levereras kompletta från Kina. Totalhöjden är 150 meter och rotordiametern 113 meter. De två vindkraftverken kostar 84 miljoner kronor och beräknas producera cirka 15 000 MWh/år, vilket motsvarar den årliga elförbrukningen hos drygt 3000 hushåll.

– De båda verken har skeppats med båt från Kina. Efter omlastning i Amsterdam har de med båt transporterats vidare till Kristinehamn och därifrån med lastbil till Molkom. Det har fungerat väldigt bra, säger Claes Bühler.

Anläggning av vägar, uppställningsplatser och fundament har utförts av lokala värmländska entreprenörer medan själva monteringen har utförts av ett danskt företag i samarbete med en svensk kranfirma. Under byggnationen har även ingenjörer från den kinesiska tillverkaren Sinovel funnits på plats i Molkom för att leda och övervaka arbetet.

– Att ha en av världens största tillverkare av vindkraftverk i ryggen känns tryggt när vi nu sätter upp våra första verk i Sverige. Sinovel är garanten för en god leveranssäkerhet och deras attityd till sina kunder är fantastisk. När de första vindkraftverken nu är monterade blir det startpunkten för Sinovel att bygga upp en egen serviceorganisation i Europa.

För mer information, kontakta:

Claes Bühler, vd CRC Vindkraft. Tel: 070-546 94 84. E-post: claes.buhler@crcvindkraft.se

CRC vindkraft startade sin verksamhet i Göteborg 2008 och arbetar med allt från prospektering av mark till leverans av nyckelfärdiga vindkraftverk. I februari 2012 inviger företaget sina två första vindkraftverk på Tjurhöjden i Molkom, 35 kilometer nordost om Karlstad i Värmlands län. Verken, som är de första kinesiska vindkraftverken som uppförs i Sverige, är levererade av Sinovel – världens näst största tillverkare och vindkraftverk. CRC Vindkraft projekterar just nu för ytterligare 24 verk på fyra olika platser, i första hand i Mellansverige.

Taggar: