Vindkraft skapar lokala arbetstillfällen

Report this content

När vindkraftpark Tjurhöjden invigs har varje verk skapat arbete för lokala företag värt cirka åtta miljoner kronor. Totalt har alltså uppdrag för 16 miljoner kronor lagts ut på lokala värmländska entreprenörer. – Det handlar framförallt om anläggningsarbeten som skogsröjning, dikning, grävning, kabelgrävning, sprängning, gjutning och vägbyggnation, säger CRC Vindkrafts vd Claes Bühler.

Förutom att producera förnyelsebar grön energi, har vindkraftpark Tjurhöjden redan genererat arbetstillfällen till lokala företag jämte uppdrag för internationella transportfirmor och nationella kranexperter.

– För oss är det viktigt att arbeta tillsammans med lokala entreprenörer när vi bygger våra vindkraftverk. Att vara med och bidra till utvecklingen av det lokala näringslivet är en av många positiva effekter som kommer med bygget av ett vindkraftverk. När verken väl är på plats behövs ju även personal för övervakning och underhåll av både vindkraftverk och vägar året runt, säger Claes Bühler.

En rapport från Svensk Vindenergi pekar på att 12000 arbetstillfällen skulle kunna skapas i Sverige vid en utbyggnad av vindkraften till 25 TWh år 2020. Av logistiska och ekonomiska skäl försöker man så långt det är möjligt att anlita lokal arbetskraft.

– Idag räknar man med att vindkraften i Sverige sysselsätter drygt 4000 personer, främst inom företag som arbetar med tillverkning av lager, växellådor, generatorer, transformatorer, styrningar och gjutgods. Den siffran kan jämföras med Tyskland där vindkraften idag sysselsätter cirka 90000 personer, eller Danmark där 24000 personer på ett eller annat sätt har sysselsättning tack vare vindkraft.

En av de lokala entreprenörerna som anlitats för bygget av vindkraftpark Tjurhöjden är Magnus Pettersson på Färnsvikens Entreprenad i Molkom som ansvarat för allt markarbete och på platsen.

– Det här uppdraget har betytt mycket, både ekonomiskt och socialt. Inte bara för mig och mitt företag utan också för de lokala underentreprenörer som jag i min tur har anlitat. Det är allt ifrån lokala transportföretag till grusleverantörer. Vindkraft ligger mig dessutom varmt om hjärtat så det har varit väldigt roligt att vara en del av det här projektet.

För mer information, kontakta:

Claes Bühler, vd CRC Vindkraft. Tel: 070-546 94 84. E-post: claes.buhler@crcvindkraft.se

Magnus Pettersson, Färnsvikens Entreprenad . Tel: 070-366 11 47.

CRC vindkraft startade sin verksamhet i Göteborg 2008 och arbetar med allt från prospektering av mark till leverans av nyckelfärdiga vindkraftverk. I februari 2012 inviger företaget sina två första vindkraftverk på Tjurhöjden i Molkom, 35 kilometer nordost om Karlstad i Värmlands län. Verken, som är de första kinesiska vindkraftverken som uppförs i Sverige, är levererade av Sinovel – världens näst största tillverkare och vindkraftverk. CRC Vindkraft projekterar just nu för ytterligare 24 verk på fyra olika platser, i första hand i Mellansverige.