Creades förvärvar Inet

Creades har träffat avtal om att förvärva 70 procent av Inet, en av Sveriges ledande återförsäljare av datorer, komponenter och datortillbehör, som har ett speciellt fokus på dedikerade kunder såsom dator- och spelentusiaster.

Inet har sedan 2000 expanderat från en butik i Göteborg till att idag omsätta över en halv miljard kronor via e-handel och fem butiker i Göteborg (2), Uddevalla, Stockholm och Malmö. Inom kort öppnas Inets sjätte butik i Barkarby utanför Stockholm. Försäljningen i Inets e-handel har vuxit kontinuerligt och utgör 55 procent av omsättningen. Bolaget omsatte under tolvmånadersperioden till och med februari 2015 550 Mkr, med en rörelsemarginal om 3,5 procent.

– Inet har vuxit stadigt och lönsamt under många år genom att ge sina kunder en oöverträffad service både i butik och via e-handeln, vilket dokumenterats genom att man ständigt utses som vinnare (1) i oberoende utvärderingar av Prisjakt, Pricerunner och Sweclockers. Inets koncept visar goda synergier mellan butikerna och e-handeln och vi ser fram emot att utveckla bolaget tillsammans med nuvarande ägare och ledning, säger Per Frankling, vd på Creades.

– Jag tror att Creades med sin erfarenhet och sina resurser kommer att bli en bra partner i vårt arbete med att öppna fler butiker och växa med e-handeln. Creades värderar vårt fokuserade kundservicearbete stort och vi har en gemensam syn på hur Inet ska arbeta framöver, säger Erik Wickman, vd och delägare i Inet.

Creades kommer att äga 70 procent av stamaktierna och 74 procent av kapitalet i Inet. Resten av kapitalet ägs av bolagets grundare. Skuldfritt värde (Enterprise value) i affären är 135 Mkr och Creades investering är 80 Mkr.

Per Frankling, telefon 08 412 011 01

Stockholm den 1 april 2015

Creades är skyldigt att, i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden, offentliggöra informationen i detta pressmeddelande. Informationen lämnades för publicering den 1 april 2015, kl 08.30.

(1) Årets datorbutik (Sweclockers.com) 2008-2014, Årets Nätbutik (Prisjakt) 2010-2014 och Årets e-handlare (Pricerunner) 2012-2014

Creades är ett investeringsbolag som är långsiktigt engagerad ägare i mindre och medelstora noterade och onoterade bolag BakgrundCreades skapades vid årsskiftet 2011/2012 i samband med att Investment AB Öresund delades upp i två bolag där 59 procent av Öresunds substansvärde tilldelades det nya bolaget Creades med Sven Hagströmer som huvudägare. Substansvärdet i Creades är ca 3,5 miljarder kronor fördelat på en portfölj som består till ungefär 70 procent av noterade innehav. Creades större innehav består av Avanza, Lindab, Addnode, Bygghemma, Apotea, Acne Studios, Tink, Kaching, samt dotterbolagen Inet och Röhnisch. AffärsidéCreades affärsidé är att ge en god riskjusterad avkastning till sina aktieägare genom att investera i verksamheter där Creades kan fungera som en engagerad ägare, främst i mindre och medelstora noterade och onoterade svenska företag. StrategiStrategin är att utöva aktivt ägarskap i bolag som både har en potential för omvärdering och en potential för underliggande värdeskapande. Creades vill - som ägare med inflytande - verka för att långsiktigt utveckla innehaven genom åtgärder som främjar tillväxten och ökar effektiviteten, såväl strategiskt som operativt, strukturellt och finansiellt. Creades vill arbeta tillsammans med företagsledningar, styrelser och andra ägare och intressenter för att öka värdet på investeringarna. Bolagets status som förvaltningsbolag ger flexibilitet och skattefrihet för både utdelningar och realisationsvinster för onoterade innehav samt noterade bolag där innehavet överstiger tio procent av rösterna. Detta främjar en betydande ägarandel och därmed ett engagerat ägande. HandelCreades-aktien handlas på NASDAQ Stockholms huvudmarknad sedan den 6 december 2013. Innan handlades aktien på First North sedan den 22 februari 2012.