Creades förvärvar Inet

Creades har träffat avtal om att förvärva 70 procent av Inet, en av Sveriges ledande återförsäljare av datorer, komponenter och datortillbehör, som har ett speciellt fokus på dedikerade kunder såsom dator- och spelentusiaster.

Inet har sedan 2000 expanderat från en butik i Göteborg till att idag omsätta över en halv miljard kronor via e-handel och fem butiker i Göteborg (2), Uddevalla, Stockholm och Malmö. Inom kort öppnas Inets sjätte butik i Barkarby utanför Stockholm. Försäljningen i Inets e-handel har vuxit kontinuerligt och utgör 55 procent av omsättningen. Bolaget omsatte under tolvmånadersperioden till och med februari 2015 550 Mkr, med en rörelsemarginal om 3,5 procent.

– Inet har vuxit stadigt och lönsamt under många år genom att ge sina kunder en oöverträffad service både i butik och via e-handeln, vilket dokumenterats genom att man ständigt utses som vinnare (1) i oberoende utvärderingar av Prisjakt, Pricerunner och Sweclockers. Inets koncept visar goda synergier mellan butikerna och e-handeln och vi ser fram emot att utveckla bolaget tillsammans med nuvarande ägare och ledning, säger Per Frankling, vd på Creades.

– Jag tror att Creades med sin erfarenhet och sina resurser kommer att bli en bra partner i vårt arbete med att öppna fler butiker och växa med e-handeln. Creades värderar vårt fokuserade kundservicearbete stort och vi har en gemensam syn på hur Inet ska arbeta framöver, säger Erik Wickman, vd och delägare i Inet.

Creades kommer att äga 70 procent av stamaktierna och 74 procent av kapitalet i Inet. Resten av kapitalet ägs av bolagets grundare. Skuldfritt värde (Enterprise value) i affären är 135 Mkr och Creades investering är 80 Mkr.

Per Frankling, telefon 08 412 011 01

Stockholm den 1 april 2015

Creades är skyldigt att, i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden, offentliggöra informationen i detta pressmeddelande. Informationen lämnades för publicering den 1 april 2015, kl 08.30.

(1) Årets datorbutik (Sweclockers.com) 2008-2014, Årets Nätbutik (Prisjakt) 2010-2014 och Årets e-handlare (Pricerunner) 2012-2014