Crowdsoft öppnar nytt segment inom idrottstävlingar

Crowdsoft Technology AB har inlett en utvärderingsperiod med Ironman Sweden AB om att använda C-One som kommunikationslösning för cykelloppet Velothon Stockholm. Crowdsoft öppnar därmed ett nytt segment inom idrottstävlingar och turneringar.

Avtalet startar med en utvärderingsperiod fram till 15 maj, varefter Ironman / Velothon Stockholm avser att använda C-One som ett operativt kommunikationssystem under Velothon Stockholm. Syftet är att konfigurera och sätta upp systemet så att det kan hantera stora mängder användare under en kort tid.

Velothon Stockholm är ett av Sveriges största cykelarrangemang som går i september med start och mål i centrala Stockholm. Velothon Stockholm erbjuder två olika sträckningar och attraherar både elit och motion. I fjol deltog över 3000  tävlande och antalet funktionärer översteg 900 personer.

”Att Ironman / Velothon Stockholm ger oss detta förtroende är en strategisk framgång för Crowdsoft. Det visar på C-Ones mångsidighet och öppnar ett helt nytt segment för oss. Ironman är en stor koncern som årligen arrangerar ca 260 tävlingar i 44 länder och vi kommer arbeta hårt för att skapa förtroende för C-One inom hela Ironmankoncernen”, säger Alf Eriksson, VD på Crowdsoft Technology.

”Vi tycker C-One är ett mycket intressant och innovativt kommunikationssystem som kommer hjälpa oss att ytterligare effektivisera det operativa arbetet inför, under och efter Velothon”, säger Fredrik Kessiakoff, ansvarig för Velothon Stockholm.

Om Ironman / Velothons utvärdering får ett positivt resultat, löper avtalet i 12 månader med automatisk förlängning. Affären kommer inte ha nämnvärd påverkan på omsättningen 2017.

Crowdsofts C-One är ett nyutvecklat kommunikationssystem för operativt trygghets- och säkerhetsarbete i miljöer där många människor vistas och stora materiella värden behöver skyddas. Det är ett server- och app-baserat system där användarna kommunicerar via Crowdsofts app på sin smartphone. Från en eller flera centrala platser kan kommunikationen observeras och styras för att snabbt få en god bild av rådande läge. Systemet möjliggör en bred samverkan mellan användare och specifik information till individer, vilket möjliggör hög effektivitet, ökad trygghet, minskade skadeverkningar och lägre kostnader för plötsliga händelser.

Ironman Sweden AB ingår i IRONMAN koncernen / Wanda Sports Holdings.

“A Wanda Sports Holdings company, IRONMAN operates a global portfolio of events that includes the IRONMAN®  Triathlon Series, the IRONMAN®  70.3®  Triathlon Series, 5150™ Triathlon Series, Iron Girl®, IRONKIDS®, six of nine International Triathlon Union World Triathlon Series races, road cycling events including the UCI Velothon Majors Series, mountain bike races, premier marathons and other multisport races. IRONMAN’s events, together with all other Wanda Sports Holdings events, provide more than 680,000 participants annually the benefits of endurance sports through the company’s vast offerings. The iconic IRONMAN® Series of events is the largest participation sports platform in the world. Since the inception of the IRONMAN® brand in 1978, athletes have proven that ANYTHING IS POSSIBLE® by crossing finish lines at the world’s most challenging endurance races. Beginning as a single race, IRONMAN has grown to become a global sensation with more than 260 events across 44 countries.

Wanda Sports Holding is the world’s leading sports business entity, founded to capture the opportunities in the global sports industry and to contribute to the prosperous international sports landscape – in three key areas: 1) Spectator Sports (media & marketing business), 2) Participation Sports (active lifestyle business), 3) Services (digital, production and service business). Led by President & CEO Philippe Blatter, Wanda Sports Holding incorporates the international sports marketing company Infront Sports & Media, the iconic endurance brand IRONMAN, and Wanda Sports China. The headquarters are in Guangzhou, China.”

Source : Originally from: http://eu.ironman.com/triathlon/organizations/media.aspx#ixzz4WxonQEOt

VD Alf Eriksson

Email: alf.eriksson@crowdsoft.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Crowdsoft Technology AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 januari 2017 kl 17.00.