Företrädesemissionen genomförd

Pressmeddelandet har korrigerats avseende teckning angiven i procent. Procentsatsen för teckningen om 12,2 mkr har korrigerats från 4,7 % till 47 %.

Crowdsoft tillförs härmed cirka 25,9 mkr före avdrag av emissionskostnader. Medel från emissionen kommer att användas till att utöka satsningarna på marknadsföring och försäljning.

- Med de första kommersiella avtalen på plats befinner vi oss i ett spännande skede. Genom företrädesemissionen kan vi nu genomföra den nödvändiga satsningen på marknadsföring och säljexpansion som krävs för att maximera potentialen i dessa befintliga och kommande avtal, säger Alf Eriksson, VD för Crowdsoft.

Teckning och tilldelning

Genom nyemissionen emitteras totalt 129 284 233 aktier, motsvarande en total emissionslikvid om 25 856 846,60 kr före avdrag för emissionskostnader om cirka 4,4 mkr. Av dessa aktier har 56 192 508 aktier tecknats med stöd av teckningsrätter inklusive teckningsförbindelser, vilket motsvarar cirka 43,5 % av nyemissionen. Därtill har 4 715 696 aktier tecknats utan stöd av teckningsrätter, vilket motsvarar cirka 3,6 % av nyemissionen. Sammantaget inkom anmälningar om cirka 12,2 mkr, vilket motsvarar cirka 47 % av emissionsbeloppet. Emissionsgarantin nyttjas med cirka 13,7 mkr.

De aktier som inte tecknades med stöd av teckningsrätter tilldelas i första hand de som tecknat utan företräde. Tilldelningen sker i enlighet med de principer som angetts i prospektet som publicerades den 10 mars 2017. Tilldelningsbeslut har fattats av styrelsen och avräkningsnotor utan företrädesrätt planeras sändas ut idag den 30 mars 2017, med likviddag den 5 april 2017.

Aktier och aktiekapital

När företrädesemissionen är registrerad hos Bolagsverket kommer det totala antalet aktier i Crowdsoft att uppgå till 344 757 955 stycken och aktiekapitalet kommer att uppgå till 8 618 948,875 kr.

Handel med BTA

Handel med BTA (betald tecknad aktie) pågår till dess att företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket. Denna registrering beräknas ske i mitten av april 2017.

Redeye AB var finansiell rådgivare till Crowdsoft i samband med nyemissionen.

VD Alf Eriksson

Email: alf.eriksson@crowdsoft.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Crowdsoft Technology AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 mars 2017.