Idag inleds teckningstiden i Bolagets företrädesemission inför planerad notering på AktieTorget

Report this content

Idag, den 26 maj 2016, inleds teckningstiden i Crowdsoft Technology AB:s (”Crowdsoft”) emission inför planerad notering på AktieTorget. Vid fulltecknad emission tillförs bolaget cirka 18,4 MSEK före emissionskostnader samt ytterligare högst cirka 6 MSEK före emissionskostnader i en övertilldelningsoption. Emissionen kan tecknas av allmänheten för det fall att utrymme finns. Föreliggande nyemission i sin helhet garanterad, dels genom tecknings­förbindelser med 34 procent och dels genom garantiåtagande med 66 procent.

KOMMUNIKATION FÖR SAMVERKAN I KRITISKA MILJÖER

Crowdsofts kommunikationssystem C-One är helt nyutvecklat för operativt trygghets- och säkerhetsarbete i miljöer där ett stort antal människor vistas och stora materiella värden måste skyddas. Systemet möjliggör en bred samverkan mellan användarna vilket skapar förutsättningar för hög effektivitet. Genom att systemet snabbt kan tillhandahålla korrekt information till rätt personer kan användaren öka tryggheten, minska skadeverkningar och därmed sänka kostnaderna för plötsliga händelser. C-One är från början byggt för att möta de nya behov som bland annat lagstiftning i USA stipulerar gällande organisationsöverskridande samverkan och lägesbild. C-One ger därför Crowdsofts kunder möjligheten att möta kraven i den senaste lagstiftningen från Förenta Staterna (Department of Homeland Security (DHS) Interoperable Communications Act från 6 juli 2015.

AFFÄRSMODELL

Affärsmodellen bygger på att kunden tecknar abonnemang, vilket innebär små initiala investeringar för kunderna och återkommande intäkter för Crowdsoft. Detta upplägg är valt för att underlätta att nå vår målsättning att driva försäljning och snabbt säkra en bra position på marknaden. Tjänsten levereras som en molntjänst och Crowdsoft tillhandahåller drift och uppgraderingar av driftsmiljön.

ERBJUDANDET I SAMMANDRAG

Styrelsen i Crowdsoft har beslu­tat att genomföra en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare med kraft av bemyndigandet från årsstämman den 21 mars 2016. Syftet är att öka Bolagets finansiella flexibi­litet och styrelsens handlingsutrymme samt möjliggöra en notering på marknadsplatsen AktieTorget, där handel planeras starta 30/6, 2016. För varje aktie på avstämnings­dagen erhålls en (1) teckningsrätt. Fyra (4) teckningsrätter ges rätt att teckna tre (3) aktier under tiden 26 maj till och med den 10 juni 2016.

Avstämningsdag:  23 maj 2016
Teckningskurs:  0,20 kr
Teckningstid:  26 maj – 10 juni 2016
Offentliggörande av utfall:  15 juni 2016 (preliminärt)
Beräknad likviddag för teckning utan företräde:   21 juni 2016
Emissionsbelopp:  18,4 mkr + övertilldelningsoption med ytterligare 6 mkr
Bolagsvärdering:  24,6 mkr, pre-money

OFFENTLIGGÖRANDE AV PROSPEKT

Med anledning av företrädesemissionen har styrelsen för Crowdsoft Technology AB upprättat ett prospekt. Detta har godkänts och registrerats av Finansinspektionen. Prospektet har offentliggjorts på Bolagets hemsida www.crowdsoft.com.

INVESTERARTRÄFFAR

I samband med emissionen kommer Crowdsoft att delta vid informationsträffar för att informera om bolagets verksamhet och framtidsplaner. Informationsträffarna är gratis att närvara vid och det bjuds på lättare förtäring. För ytterligare information om investerarträffarna, vänligen besök www.crowdsoft.com. Träffarna kommer att hållas på följande platser och tidpunkter:

-          30 maj hos AktieTorget, kl 12. Info och anmälan: http://aktietorget.se/Torgdagar/160530%20Sthlm.pdf
-
30 maj på Hotel Birger Jarl i Stockholm. Info och anmälan: http://www.aktiespararna.se/evenemang
-
7 juni på Hotel Birger Jarl i Stockholm. Info och anmälan: http://www.aktiespararna.se/evenemang

PROSPEKT, ANMÄLNINGSSEDEL OCH TEASER

Prospekt (innehållande fullständiga villkor och anvisningar), teaser och anmälningssedel finns
tillgängliga på bolagets (www.crowdsoft.com), AktieTorgets (www.aktietorget.se) och hos Aktieinvest (www.aktieinvest.se).

YTTERLIGARE INFORMATION

För ytterligare information kontakta:

Alf Eriksson
VD Crowdsoft Technology AB