Crown Energy AB: Bokslutskommuniké 2016

Fjärde kvartalet – oktober-december 2016

• Ingen omsättning redovisas.
  • Rörelseresultatet uppgick till -4 872 (-2 361) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -2 451 (-3 733) TSEK, motsvarande -0,02 (-0,07) SEK per aktie, både före och efter utspädning.
  • Investeringar i prospekterings-och utvärderingstillgångar uppgick till 1 733 (641) TSEK.

Helåret – januari-december 2016

• Ingen omsättning redovisas.
  • Rörelseresultatet uppgick till -11 125 (-8 644) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -3 083 (-15 577) TSEK, motsvarande -0,04 (-0,35) SEK per aktie, både före och efter utspädning.
  • Investeringar i prospekterings-och utvärderingstillgångar uppgick till 4 470 (8 532) TSEK.

Viktiga händelser under kvartalet

• I oktober slutfördes den tidigare aviserade utfarmningen av andelar i Block 2B i Sydafrika till Africa Energy. Utfarmningen innebär att Crown Energy kvarstår med en 10 procentig andel och att Africa Energy står för samtliga kostnader kopplade till borraktiviteter av en första brunn inom licensen.
  • Under det sista kvartalet på 2016 ingick Crown Energy avtal om att förvärva samtliga aktier i ESI Group SA. Förvärvet omfattar en portfölj med fastighetstillgångar i Angola. Säljare är Yoav Ben-Eli, via sitt bolag YBE Ventures Ltd. Transaktionen godkändes av en extra bolagsstämma i december 2016 och betalning sker via en underkursemission i Crown Energy av ca 363 miljoner av det nya aktieslaget C-aktier. Förvärvet förväntas att slutföras under det första halvåret 2017 och i och med detta kan C-aktierna konverteras till stamaktier.
  • I samband med transaktionen har Crown Energy givit ESI Group SA ett kortfristigt lån om 1 MUSD. Lånet syftar till att i enlighet med angolansk skattelagstiftning, kapitalisera det angolanska bolag där de underliggande tillgångarna kommer att föras över till.
  • I samband med den extra årsstämman och den då kommande ägarförändringen, förändrades styrelsesammansättningen; Nick Johnson avgick som styrelseledamot och Yoav Ben-Eli tillträdde.

Ord från VD

Kära aktieägare

Under 2016 har Crown Energy genomfört fundamentala affärer i syfte att skapa ett livskraftigt, tillväxtorienterat kassaflödesgenererande bolag i oljebranschen.

I de två enskilt största affärerna under förra året startade Crown Energy med att ta in en kraftfull portion kapital, dels för att betala skulder och dels för fortsatt drift och investeringar. Den andra stora händelsen är givetvis förvärvet av ESI Group som i praktiken är ett omvänt förvärv.

Med dessa affärer skapas ett unikt bolag inom oljeindustrin där tillväxt främjas av enskild utveckling i respektive affärsområde, och där synergier affärsområdena emellan bidrar till nya affärer för Crown Energy. Vi har valt att kalla affärsområdena Energy, som innefattar prospekterings-affären, och Property Development and Services, som erbjuder seamless kontors- och boendelösningar för företag och organisationer som främst verkar inom oljeindustrin.

Verksamheten som förvärvas är historiskt sett välskött och har goda klientrelationer. Hela konceptet och större delen av intäkterna kommer att komma från den service som erbjuds tillsammans med hyra av fastigheter. Långsiktiga relationer och kontrakt borgar för att lönsamheten i projekten kan ligga på hög nivå. Speciellt bidrar det faktum att majoriteten av klienter är stora västerländska bolag, medan kostnaderna är lokala, till den goda lönsamheten.

Vi ser nu fram emot att kunna stänga affären där ESI Group med dess verksamhet införlivas i Crown Energy och där vi hoppas kunna se fortsatt expansion med bibehållen lönsamhet. Tidsplanen för detta är månadsskiftet mars/april med syfte att kunna införliva ESI med dess verksamhet redan i interimsrapporten för första kvartalet 2017. Just nu genomförs ett stort arbete av management i såväl Crown Energy som ESI Group för att slutföra transaktionen och få en gemensam fungerande koncern med större organisation, balansomslutning och löpande kassaflöden.

Planen på sikt är att Crown Energy ska vara ett utdelande bolag och samtidigt behålla stor tillväxtpotential verksamhetsmässigt.

I och med införlivning av ESI Group i ett europeiskt noterat bolag tillskapas större tillgång till den internationella kapitalmarknaden, vilket är viktigt för att verksamheten ska kunna växa ännu snabbare och för vidare expansion även på andra marknader än Angola.

2016 blev i sin helhet det mest aktiva och utvecklande för Bolaget i dess historia. Under första kvartalet hölls en extra bolagsstämma där det beslutades att ta in kapital i en riktad emission till ett mindre antal investerare.

Under kvartal två ingicks avtal att genomföra riktad emission av aktier och warranter till Cement Fund som bidrog till att vi fick in en stark ägare med kontakter, kunskap och kapital. I och med detta kunde också utestående konvertibler betalas tillbaka till innehavare i sin helhet.

Under tredje kvartalet hann vi med att offentliggöra prospekt för den riktade emissionen som innebar att Cement Fund kom in i Bolaget. Vi påbörjade sedermera arbetet som i det fjärde kvartalet resulterade i offentliggörandet av förvärvsavtalet med ESI Group. Vidare så har även utfarmningsaffären av Block 2B i Sydafrika slutförts och vi är därmed formellt partners med Africa Energy och vi ser fram emot detta samarbete och kommande aktiviteter i denna licens. I mitten av december hölls den extra bolagsstämma som beslutade om transaktionen med ESI Group.

I och med alla dessa aktiviteter har Bolaget också kunnat flytta fram positionerna inom affärsområdet Energy, prospekteringslicenserna. Africa Energy har nu lämnat in ansökan till myndigheter om att gå in i nästa fas i Sydafrika - den fas som vi länge sett fram emot och som ska innefatta nya borrningar på licensen. Vidare har vi kunnat vara mycket mer aktiva i vår iraklicens, där många möten lett till att vi ser fram emot nästa fas med aktiviteter på plats.

I och med bolagsstämman i december fick Bolaget också in entreprenören och numera Crown Energy-aktieägaren Yoav Ben-Eli i styrelsen, en stark karaktär som byggt upp ESI Group till en välskött verksamhet med stabila kassaflöden. Samtidigt lämnade Nick Johnson styrelsen på egen begäran och vi tackar honom för mycket fina insatser för Bolaget.

Affärsmässiga vägval som inverkat på bolagets utveckling

Vi får in ett välskött bolag som är lönsamt och har stor tillväxtpotential. Det starka kassaflödet ökar också våra möjligheter att utveckla befintlig verksamhet i Crown Energy då slutmarknaden i prospekteringsverksamheten och i fastighetsserviceverksamheten i mångt och mycket består av samma bolag och kunder, dvs. olje- och gasindustrin. Som ett större gemensamt bolag ser vi nya möjligheter att förverkliga framtida affärer inom båda affärsområden.

Framtidsutsikter

Bolaget fortsätter nu sin utveckling mot en större och stabilare grund att står på. I och med samgåendet med ESI Group kan vi åtnjuta spännande kontakter inom oljeindustrin och framtida kassaflöden är planerade att sörja för en snabbare utveckling av Bolagets existerande tillgångar. Kapital och organisation är anpassat för en spännande fortsättning i utvecklingsarbetet för Crown Energy.

Vi kan nu fortsätta att aktivt arbeta med våra tillgångar och samtidigt stå starka då nya affärer uppstår framöver. Det är grunden för en ljus framtid för Bolaget.

Finansiering

I och med emissionen av aktier och warranter till Cement Fund under 2016 så har Bolaget ett fortsatt adekvat rörelse- och investeringskapital för fortsättningen.

Styrelse och ledning kommer under 2017 också att arbeta för att öka synligheten för Bolaget i marknaden. Arbetet ska leda till att Bolaget får en adekvat och stark handel i sin aktie som gagnar Bolaget och dess aktieägare.

Vi ser fram emot att fortsätta arbetet med att kapitalisera på våra tillgångar och därmed skapa värden till Er, våra aktieägare.

Andreas Forssell

VD Crown Energy AB (publ)

Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande, genom nedanstående kontaktpersons försorg den 10 februari 2017 kl. 8:30 CET.

+46 760 15 15 95