• Crown Energy/

Crown Energy offentliggör resursrapport och information om prospekterings- och produktionslicensen i Salah ad-Din, Irak

Crown Energy AB (publ) (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) offentliggör idag en rapport innehållande information om bolagets tillgångar. Rapporten har upprättats och granskats av en oberoende kvalificerad person (så kallad CPR, Competent Persons Report) med anledning av Bolagets kommande prospekt.

Crown Energys oljetillgångar är, förutom i den del som avser prospekterings- och produktionslicensen i Irak, oförändrade sedan Bolagets senast upprättade CPR från maj 2015. Förtydligande avseende Irak följer nedan.

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på Crown Energys hemsida www.crownenergy.se.

Denna rapport upprättas med anledning av Bolagets kommande prospekt som avser notering av de aktier som emitterats, i den tidigare offentliggjorda, riktade emissionen. Prospektet handläggs för närvarande av Finansinspektionen och kommer att offentliggöras och publiceras så snart som möjligt efter Finansinspektionens godkännande. Bedömningen är att godkännande kan fås tidigast i slutet av nästa vecka, d.v.s. vecka 29.

Prospekterings- och produktionslicensen i Salah ad-Din, Irak

Tillgången i Irak har förändrats till följd av en fördjupad legal tolkning, och utökad redovisning av, prospekterings- och produktionslicensavtalet (”Licensavtalet”). I Bolagets tidigare CPR, från maj 2015, angav Bolaget att dess ägarandel i licensen uppgår till 100 procent.  I definitionerna till Licensavtalet framgår det däremot att regionen Salah ad-Din kan ha rätt att erhålla upp till 40 procents ägarandel beroende på vissa avtalsförpliktelser. Denna fördelning speglar Bolagets fördjupade legala tolkning av det befintliga Licensavtalet och bedöms vara den kommersiellt mest korrekta uppdelningen om man tar hänsyn till regionens sannolika ägarandel. Som en del av det pågående arbetet med att klargöra vissa aspekter i det befintliga Licensavtalet pågår diskussioner kring dessa villkor med regionala myndigheter i Salah ad-Din.

Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr. 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 juli 2016 kl. 10:10 CET.

Vänligen kontakta Andreas Forssell, VD, Crown Energy AB (publ)