• Crown Energy/

Crown Energy senarelägger återbetalning av konvertibellån samt räntebetalning för konvertibellån

Styrelsen för Crown Energy AB (publ) (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) har den 27 april 2016 beslutat att senarelägga återbetalningen av konvertibellån KV1 2013/2016 samt tillhörande ränta. Som offentliggjordes den 4 april 2016 har Bolaget ingått ett avtal om en riktad nyemission, villkorat av bl.a. godkännande från aktieägarna på årsstämman den 4 maj 2016, prospektgodkännande från Finansinspektionen samt vissa externa faktorer. Slutförande av emissionsregistreringen och uppfyllande av emissionsvillkoren beräknas att genomföras den 17 maj 2016. Styrelsen för Crown Energy bedömer därför att Bolaget kommer att tillföras erforderligt kapital att betala konvertibellånet, inklusive upplupen ränta, genom den riktade emissionen. Ersättning för ränta och principalbeloppet kommer att utgå i enlighet med konvertibelvillkoren.

Räntebetalning för konvertibellånet förfaller till betalning den 29 april 2016 och konvertibellånet förfaller till slutbetalning den 2 maj 2016. Bolaget har inte erhållit tillräckligt intresse att konvertera lånet till nya aktier i Bolaget och Bolagets styrelse har bedömt att det inte varit möjligt att upphandla en kommersiellt försvarbar alternativ finansiering för att återbetala lånet vid förfallodatumet. Därutöver så räknar Bolaget som sagt att under maj månad tillföras 63 miljoner kronor i emissionslikvid. Med hänsyn till detta så är det styrelsens bedömning att det är lämpligast att skjuta på betalningarna hänförliga till konvertibellånet, sett till Bolagets likviditetssituation.

Styrelsen beklagar denna fördröjning och de eventuella besvär som detta åsamkar långivare till Bolaget.

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2016 kl 09:30.

Vänligen kontakta Andreas Forssell, VD, Crown Energy AB (publ)