Halvårsrapport, januari-juni 2016

Andra kvartalet – april-juni 2016

• Ingen omsättning redovisas.
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 490 (-2 517) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 4 724 (-6 599) TSEK, motsvarande 0,08 (-0,16) SEK per aktie.
  • Investeringar i prospekterings-och utvärderingstillgångar uppgick till 836 (1 464) TSEK.

Halvåret – januari-juni 2016

• Ingen omsättning redovisas.
  • Rörelseresultatet uppgick till -4 346 (-4 308) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 651 (-9 426) TSEK, motsvarande 0,02 (-0,27) SEK per aktie.
  • Investeringar i prospekterings-och utvärderingstillgångar uppgick till 2 475 (5 400) TSEK.

Viktiga händelser under kvartalet

• Den 29 juni erhölls emissionslikviden om 63 MSEK från den riktade emission som årsstämman beslutat om i maj 2016. Investeringen i Crown Energy innebär att Bolaget får en ny huvudägare och att investerarna har en option att investera ytterligare 63 MSEK fram till maj 2018. Emissionen ökade aktiekapitalet med 31 500 000 nya aktier och innebar en utspädningseffekt för befintliga aktieägare om 34 procent.
  • Den riktade emissionen möjliggjorde återbetalning av de konvertibla skuldebreven och tillhörande ränta. Återbetalning skedde den 30 juni. Till följd av den försenade betalningen till konvertibelinnehavarna, ersattes dessa även med en extra ränta från förfallodatum fram till 30 juni. Efter återbetalningen kvarstår inga konvertibla skuldebrev.

Ord från VD

Bästa Aktieägare och Investerare,

Crown Energy har genomgått stora förändringar under första delen av 2016. För ett år sedan lade vi om strategin, för att satsa allt på att genomföra affärer, både i projekten, men också på bolagsnivå. Detta har resulterat i att vi under våren kunnat kapitalisera Bolaget med hjälp av en ny huvudägare. Det är ett viktigt steg i den längre utvecklingen för Crown Energy att bli självfinansierande genom egen intjäning, dels genom affärer i befintliga projekt, men även i det fortsatta arbetet med att addera kassaflödesgenererande affärsverksamhet till Bolagets befintliga affärsområden.

Genom Crown Energys strategi och med en ny huvudägare och kapital så kan vi genomföra den plan som vi kommunicerat tidigare. Vi kommer löpande att uppdatera Er aktieägare och marknaden om våra planer, aktiviteter och händelser som är viktiga för Bolagets utveckling. I skrivande stund arbetar vi mycket intensivt på alla fronter för att utvecklingen ska ske så snabbt som möjligt.

I och med kapitaliseringen av Bolaget kommer vi också att genomföra vissa förändringar inom organisationen. Alan Simonian kommer att anställas i Bolaget med ansvar för oljeprojekt-portföljen, både strategiskt och i den dagliga verksamheten. Detta stärker upp Bolagets position i de projekt vi idag verkar inom och ger en bättre balans mellan befintliga och nya projekt för Bolaget. Därmed kan vi också fortsätta att vara en trovärdig partner inom olje- och gasindustrin och har dessutom styrka att vara med i utveckling och framtid.

Affärsmässiga vägval som inverkat på bolagets utveckling

Genom ett mycket hårt arbete under vintern 2015/2016 kunde Bolaget till årsstämman föreslå om den riktade emissionen till Cement Fund. I och med stämmans godkännande om affären så har Bolaget nu en ny huvudägare som starkt kommer att bidra till den fortsatta utvecklingen av Bolaget. I diskussionerna mellan Bolaget och Cement Fund hittades starka band om hur ett bolag inom råvarumarknaden bör utvecklas för att snabbare nå framgångar. Dels handlar det givetvis fortsatt om hårt arbete, men kapital och kontakter är nyckeln. Detta har vi kunnat förstärka avsevärt i och med affären som nu genomförts. Vårt strategiska vägval under 2015 visade sig passa väl med den utveckling som marknaden anpassat sig till. Därför kunde vi attrahera investerare och därmed fortsätta resan och kapitalisera på befintliga och kommande projekt.

Framtidsutsikter

Bolaget står nu på en stabilare grund än någonsin tidigare. Kapital och organisation är anpassat för en spännande fortsättning i utvecklingsarbetet för Crown Energy. Vi kan nu aktivt arbeta med våra tillgångar och samtidigt stå starka då nya affärer uppstår framöver. Det borgar för en ljus framtid för Bolaget.

Finansiering

I och med emissionen av aktier och warranter till Cement Fund så har Bolaget ett adekvat rörelse- och investeringskapital för fortsättningen. Vi ser fram emot att fortsätta arbetet med att kapitalisera på våra tillgångar och därmed skapa värden för Er, våra aktieägare.

Andreas Forssell

VD Crown Energy AB (publ)

Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 augusti 2016 kl. 8:30 CET.

+46 760 15 15 95