Crunchfish ingår samarbete med amerikanska Vuzix kring geststyrning i smarta AR-glasögon

First North-noterade Crunchfish och amerikanska Vuzix Corporation ingår samarbete som innebär att Vuzix förintegrerar Crunchfishs mjukvara för geststyrning i företagets smarta AR-glasögon och på så sätt gör funktionaliteten tillgänglig för kunder och partners.

Vuzix är en ledande leverantör av smarta glasögon inom Augmented Reality (AR) för både konsument- och företagsmarknaden. Crunchfishs geststyrning i kombination med Vuzix glasögon skapar möjligheter till effektiv och användarvänlig interaktion, där användaren blir mindre beroende av pekskärmar och knappar. För industriellt bruk kan geststyrning till exempel användas för att bläddra igenom instruktioner, hantera telefonsamtal, kontrollera videostreaming och zooma in/ut ritningar och dokument.

Samarbetet innebär intäkter för Crunchfish när Vuzix kunder väljer att använda mjukvaran.

Nasdaq-noterade Vuzix fokuserar på design, tillverkning och försäljning av smarta glasögon och finns representerade i USA, England och Japan. Sedan 2015 är Intel en av ägarna, som tillsammans med företagsledningen äger närmare 40 procent av bolaget.

”Som ledande leverantör av smarta AR-glasögon för både konsument- och företags­mark­naden är det viktigt för oss att säkra leverantörer med verktyg som enkelt kan användas av våra partners och alla andra som vill utveckla lösningar på vår plattform. Crunchfish är en viktig partner som tillför nya och effektiva sätt att interagera med våra enheter.” säger Paul Travers, VD på Vuzix.

”Marknaden för AR glasögon växer och vi är väldigt glada att inleda samarbetet med en tongivande aktör som Vuzix. Deras fokusområden på marknaden ligger i linje med våra och de ser en ökad efterfrågan på geststyrda lösningar från kunder och partners, vilket skapar goda förutsättningar för ett givande samarbete.”, säger Joakim Nydemark, VD på Crunchfish.

Joakim Nydemark, VD Crunchfish

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 december 2017.

Crunchfish utvecklar och marknadsför AR-teknologi som skapar nya interaktionsmöjligheter för m-handel och industriella och sociala applikationer. Vår mjukvara Touchless A3D® möjliggör styrning av elektronik med gester och aBubbl® gör det möjligt att aktivera AR i vilken tredjepartsapplikation som helst. Crunchfishs teknologier licensieras till både hårdvarutillverkare och applikationsbolag. Företagets mjukvara finns för närvarande tillgänglig i enheter och applikationer från flera globala aktörer. Crunchfish är noterat vid Nasdaq First North sedan 2016. Företaget grundades 2010 och har huvudkontor i Malmö. Besök crunchfish.com för mer information.