Crunchfish och Optinvent ingår partnerskap avseende geststyrning i smarta glasögon

Nasdaq First North-listade Crunchfish och det franska teknikbolaget Optinvent bildar partnerskap för geststyrning i smarta glasögon. Inom ramen för partnerskapet kommer Crunchfish att säkerställa kompatibilitet med Optinvents sortiment av AR-glasögon.

Crunchfishs samarbete med Optinvent avser användning av Crunchfishs programvara för geststyrning i Optinvents smarta glasögon. Optinvent har flera modeller avsedda för olika användningsområden med inriktning både mot företags- och konsumentmarknaden. En testversion av programvaran kommer att förinstalleras i varje par av Optinvents glasögon och erbjuder användarna förbättrade interaktionsfunktioner som gör dem mindre beroende av pekskärmar och knappar.

Optinvent är en av de mest innovativa utvecklarna av smarta glasögon. Företagets senaste produkt inom segmentet är ORA-2®, som stödjer en mängd mobilapplikationer och har imponerande prestanda, prisbild och ergonomi. Optinvents ledningsgrupp har mer än 20 års erfarenhet inom konsumentelektronik och bildskärmoptik.

"Användarinteraktion är nästa stora kapitel att skrivas inom detta område. Vårt samarbete med Crunchfish ger oss möjligheten att erbjuda våra kunder toppmoderna smarta glasögon utrustade med intuitiv och tillförlitlig geststyrning som passar både för krävande industriell miljö och för konsumentmarknaden." säger Kayvan Mirza, VD på Optinvent.

"Optinvent erbjuder avancerade produkter med imponerande funktionalitet och design. Med en testversion av vår programvara förinstallerad i glasögonen, stärker vi vår dialog med användarna ytterligare. Optinvent är en attraktiv partner för oss, inte minst för att de riktar sig till såväl industrisegmentet som konsumentmarknaden.” säger Joakim Nydemark, VD på Crunchfish.

Geststyrd interaktion kompletterar befintliga interaktionsmetoder för smarta AR-glasögon och gör det möjligt för användare att effektivt interagera, även i situationer som:

• När det är nödvändigt att snabbt komma åt funktioner under arbetet
  • När situationen kräver en verkligt handsfree operation
  • När användaren arbetar i bullriga miljöer eller miljöer som kräver tystnad
  • När det finns ett krav på att minimera risken för kontaminering

Crunchfishs geststyrningsteknologi för smarta glasögon bygger på en UX-driven strategi och har funnits på marknaden i mer än fem år. Tekniken är väl patenterad och finns installerad i miljontals mobila enheter. Crunchfish strävar efter att ligga i framkanten och omdefiniera hur vi interagerar med mobila enheter såsom smarta glasögon, genom att erbjuda intuitiva interaktionsmetoder.

För ytterligare information, kontakta:

Joakim Nydemark, VD Crunchfish

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission.

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 augusti 2017.

Crunchfish verkar inom de snabbväxande områdena förstärkt och virtuell verklighet, där vi utvecklar mjukvara som skapar nya interaktionsmöjligheter med mobila enheter som t ex smarta telefoner, VR-headsets och smarta glasögon. Vår produkt Touchless A3D® gör det möjligt att styra enheter med gester. Vår mjukvaruplattform aBubbl® gör det möjligt att aktivera förstärkt verklighet i vilken applikation som helst och för användare av mobila enheter att lokalt och sömlöst upptäcka och kommunicera med varandra. Crunchfishs teknik licensieras till både tillverkare av konsumentelektronik och applikationsutvecklare och finns för närvarande tillgänglig i miljontals enheter från globala aktörer. Crunchfish är noterat vid Nasdaq First North sedan 2016. Företaget grundades 2010 och har huvudkontor i Malmö. Besök crunchfish.com för mer information.

Om Optinvent

Optinvent är en pionjär inom smarta glasögon och kroppsburna skärmar med patenterad teknik och omfattande kunnande inom området. ORA-2® är AR-glasögon för företagskunder baserade på Optinvents Clear-Vu® transparenta retinaskärm som kan stödja en mängd applikationer för handsfree mobil databehandling och Augmented Reality. ORA-X® är en ny produktkategori av banbrytande smarta hörlurar för konsumenter som kommer att revolutionera mobila musik- och underhållningsupplevelser. För mer information besök: www.optinvent.com