Crunchfish tecknar ytterligare samarbetsavtal avseende geststyrning inom AR och VR

Nasdaq First North-noterade Crunchfish har tecknat ett samarbetsavtal med kinesiska Nanjing RuiYue (Nibiru) Technology, leverantör av mjukvara för AR och VR. Avtalet avser Crunchfishs mjukvara för geststyrning, som kommer att levereras som ett förinstallerat demo i Nibirus lösningar.

Nibiru kommer att leverera lösningar där Crunchfishs mjukvara finns med som en del av referensdesignen. Crunchfish stärker därmed ytterligare bolagets position som en av de ledande leverantörerna av geststyrning på AR/VR-marknaden. Crunchfish har under 2017 ingått ett flertal strategiska samarbeten med globala aktörer inom AR/VR området, däribland Epson, Goertek, LLVision, ODG och Optinvent.

Avtalet med Nibiru innebär att Crunchfish erhåller licensintäkter för respektive kundprojekt där Crunchfishs mjukvara blir en del av de kommersiella slutprodukterna.

“Nibiru är särskilt intressanta eftersom de vänder sig till utvecklare av både hård- och mjukvara. I och med att Crunchfishs teknik för geststyrning kommer förinstallerad i Nibirus lösningar, ger det oss exponering mot en stor kundgrupp” säger Joakim Nydemark, VD på Crunchfish.

”Avtalet med Nibiru, tillsammans med tidigare ingångna AR/VR samarbeten, innebär att Crunchfish bygger en stark position på marknaden för geststyrning inom AR och VR. Den valda strategin att etablera partnerskap med ledande aktörer är central för att kunna ta del av marknadsutvecklingen när volymerna kommer.” fortsätter Joakim Nydemark.

Nibiru är ett mjukvaruföretag grundat 2013 som levererar lösningar till globala utvecklare av AR/VR produkter. Bland företagets partners märks Microsoft, Baidu, Vuzix och Huawei. Besök http://www.inibiru.com/en/index.html för mer information.

För ytterligare information, kontakta:
Joakim Nydemark, VD Crunchfish

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission.

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 augusti 2017.

Crunchfish verkar inom de snabbväxande områdena förstärkt och virtuell verklighet, där vi utvecklar mjukvara som skapar nya interaktionsmöjligheter med mobila enheter som t ex smarta telefoner, VR-headsets och smarta glasögon. Vår produkt Touchless A3D® gör det möjligt att styra enheter med gester. Vår mjukvaruplattform aBubbl® gör det möjligt att aktivera förstärkt verklighet i vilken applikation som helst och för användare av mobila enheter att lokalt och sömlöst upptäcka och kommunicera med varandra. Crunchfishs teknik licensieras till både tillverkare av konsumentelektronik och applikationsutvecklare och finns för närvarande tillgänglig i miljontals enheter från globala aktörer. Crunchfish är noterat vid Nasdaq First North sedan 2016. Företaget grundades 2010 och har huvudkontor i Malmö. Besök crunchfish.com (http://www.crunchfish.com/) för mer information.