• CryptoLoan/

CryptoLoan lanserar en omvälvande blockchain-utlåningsprodukt – lån med Bitcoin som säkerhet

Report this content

Genom att följa utvecklingen av blockkedjan samt det växande intresset från investerare har VIA SMS Group, som är en framstående leverantör av finansiella tjänster, under de senaste månaderna utvecklat en lösning för att gynna Bitcoins investerare med extra likvida tillgångar. CryptoLoan är en smart utlåningsprodukt som ger chansen att upptäcka möjligheter med kryptotillgångar utan att sälja dem. Den nya produkten kommer i början att finnas tillgänglig endast för personer som är folkbokförda i Sverige, men företaget planerar att inom kort öppna registrering för andra europeiska länder. CryptoLoan är den första produkten av denna sort som är tillgänglig i Europa.

Justas Luzeckas, verkställande direktör, säger att “CryptoLoan är en stor vinst för Bitcoins investerare eftersom denna produkt ger friheten att utnyttja fördelarna med att investera i kryptovalutor, utan att vara tvungen att sälja sina investeringar. VIA SMS Group har valt Sverige som det första landet för CryptoLoans lansering på grund av företagets positiva erfarenhet och den stabila ställningen på den svenska utlåningsmarknaden samt att Sverige anses vara nästa blockchain-centrum. Detta ger bevis på att det här är rätt marknad för att lansera detta pilotprojekt. Våra utvecklingsplaner inkluderar naturligtvis att vi expanderar i andra europeiska länder inom den närmaste framtiden”.

I den första fasen av produktutvecklingen kommer CryptoLoan att erbjuda lån online med Bitcoin som säkerhet endast till personer som är folkbokförda i Sverige. Men företagets utvecklingsplaner inkluderar expansion på andra europeiska marknader inom kort och även utökning av listan över accepterade säkerheter genom att addera altcoins. Kunder från andra europeiska länder är redan nu välkomna att anmäla sig till vårt nyhetsbrev för att få exklusiv informaiton och vara den första som provar produkten så snart som den är tillgänglig i andra länder.

För närvarande erbjuder CryptoLoan lån upp till 150 000 svenska kronor med en låneperiod på 24 månader. Att låna med CryptoLoan är enkelt – man väljer lånebeloppet manuellt med hjälp av kalkylatorn på CryptoLoans hemsida, som i sin tur räknar ut säkerheten för lånet. Efter att lånet är säkrat med det begärda Bitcoin-värdet, skickas pengarna ut till det angivna bankkontot. Återbetalningsperiod är 24 månader. Efter att lånet är återbetalt överför CryptoLoan Bitcoin-säkerheten till låntagarens plånbok.

”CryptoLoan är en produkt som ger möjlighet att kombinera två av de mest betydelsefulla kännetecken som främjar tillväxten av ett framåtsträvande fintechbolag – konsumentutlåning, en bransch av vår expertis, och blockkedjor som driver fintech-innovationer framåt. Fördelen med denna produkt är enkelheten – vi erbjuder en smart utlåningsprodukt med transparenta lånevillkor samt den unika formen av säkerheten som inte setts förut. Denna kombination resulterar i att CryptoLoan kan möta behov hos en helt ny målgrupp som har investerat i den växande och framåtsträvande formen av tillgångar, men väntar fortfarande på nya tjänster för att stödja utvecklingen av dessa tillgångar”, säger Justas.

Även om CryptoLoan i dagsläget endast är tillgängligt på den svenska marknaden är investerare från hela Europa välkomna att anmäla sig till CryptoLoans nyhetsbrev för att få information om nya lanseringar och mycket annat.

CryptoLoan är en ny produkt av VIACONTO Sweden AB som ingår i VIA SMS Group som är en ledande leverantör av finansiella tjänster runt om i Europa. VIA SMS Group har utvecklat en produktportfölj med mer än 10 olika varumärken – konsumentkrediter i Lettland, Sverige, Polen, Tjeckien, Rumänien och Spanien, betalkort SAVA.card, P2P-plattformen VIAINVEST och även en del olika sparprodukter.

För pressfrågor:
Simona Lucatniece