Air New Zealand är rekordbeställaren av Zonal Drying systemet.

Air New Zealand är flygbolaget som beställt 42 zonal drying system, vilket publicerades den 2 september. Systemen kommer att installeras under 2008-2010 och avser 13 A320, 5 B767, 16 B737-300 och 8 B777 flygplan.

Air New Zealand förstärker härmed sin position som världens ledande flygbolag på miljösidan genom att installera zonal drying systemen som minskar koldioxid utsläppen från sina flygplan. Bolaget förväntar sig att spara 1,500 ton bränsle per år och minska koldioxid utsläppen med 4,700 ton per år på de 42 installationerna.

”Redan innan de stigande bränslepriserna gjorde att man fokuserade på bränslebesparande åtgärder, var Air New Zealand ett ledande flygbolag på att optimera sin flygoperativa verksamhet med målet att sänka utsläppen”, säger Air New Zealands General Manager Airline Operations och Safety, Captain David Morgan”

Installationen av Zonal drying systemen är en del av ett flertal modifieringar man gör i flygplansflottan fram till och med 2010 som kommer att ytterligare sänka bränsleförbrukningen och utsläppen.

”CTTs zonal drying system levererar också andra fördelar som ytterligare förstärkte beslutsunderlaget. Minskad bränsleförbrukning och minskade utsläpp skapade det initiala intresset från vår sida, men elimineringen av kondens i flygplanen förbättrar även effektiviteten av isoleringen vilket medför en hälsosammare kabinmiljö och reducerar möjligheten för korrosion. När väl dessa fördelar med systemet var verifierade och tillfredsställande var beslutet enkelt och vi var snabba med att säkerställa införandet av dessa fördelar för våra fyra flygplanstyper. Genom installation av Zonal Drying systemen förbättrar vi miljön både inuti och utanför flygplanen” avslutar Capatin Morgan.

”Air New Zealand är ett av världens mest välrenommerade och etablerade flygbolag och för oss är det en stor framgång att få leverera vårt Zonal Drying™ System till dem”, säger Ulf Liljenberg, försäljningschef för CTT Systems. ”Det är dessutom väldigt värdefullt att Air New Zealand, som ett av de ledande flygbolagen inom miljösektorn, investerar i vårt system baserat på de bränslebesparande och framförallt miljöbesparande fördelarna vilket borde sända tydliga signaler till marknaden. Att detta är vår största retrofit beställning är viktigt, men jag anser nog att miljöbudskapet är mer värdefullt i detta sammanhang” fortsätter Ulf Liljenberg. ”Beställningen är ett resultat av vår säljagent, Satairs, arbete i Asien/Pacific”, avslutar Ulf Liljenberg.