CTT Systems deltar i Europeiskt utvecklingsprojekt, ASICA, avseende luftkvalitet i framtida passagerarflygplan. ASICA, som står för Air Management Simulation For Aircraft Cabins, syftar till att höja luftkvaliteten i flygplanskabinen, till fördel för passagerare och besättning, genom förbättringar i luftkonditioneringssystemen. För att på ett effektivt sätt nå bästa möjliga resultat samarbetar ledande Europeiska leverantörer av utrustning relaterat till luftsystem samt flygplanstillverkaren DASA (DaimlerChrysler Aerospace Airbus) i projektet. Totalt ingår 12 företag i ASICA-projektet. CTT Systems kommer speciellt att bidraga med expertis och system inom avsnittet befuktningssystem. Projektet, som för CTT´s del kommer att genomföras i samarbete med Liebherr Aerospace Toulouse SA., är delvis finansierat av EU och beräknas löpa under en tre års period. CTT Systems utvecklar och säljer ett patenterat system för avfuktning av flygplan, Zonal DryingTM systemet. Genom avfuktningen förhindras kondensering av luftens fukt på insidan av flygplanskroppen. Utöver de ekonomiska fördelarna som uppnås genom att flygplanen inte längre behöver frakta dyrt kondensvatten, vilket bidrar till högre bränslekostnader, kan korrosion och störningar i de elektriska systemen minskas, komforten höjas och underhålls-kostnaderna sänkas. CTT har idag följande kunder: - Martinair avseende B767-300 och MD11 - Jet Aviation avseende Excecutive flygplan B767-200, B757-200 och Boeing Business Jet - KLM Royal Dutch Airlines avseende MD11 och B767 - Austrian Airlines avseende MD80 - LTU avseende Airbus A330 - Raytheon Systems Company avseende NASA/DLR SOFIA-projektet (Stratospheric Observatory For Infrared Astronomy) - Ledande europeiskt flygbolag avseende Canadair Regional Jet - Swissair avseende MD11 - SAS avseende komplett fuktkontrollsystem för SAS´s B767 flygplan - STERLING EUROPEAN AIRLINES avseende Boeing B737-800 NG (Next Generation) CTT Systems AB, med säte i Nyköping, är noterad vid OM Stockholmsbörsen AB O-lista. För ytterligare information vänligen kontakta: Torbjörn Johansson eller Gunnar Nilsson VD Försäljnings- & Marknadschef CTT Systems AB CTT Systems AB Tel: 0155-284410 0155-284410 Fax: 0155-290884 0155-290884 E-post: torbjorn.johansson@ctt.se gunnar.nilsson@ctt.se Hem sida: www.ctt.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/14/20000314BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/14/20000314BIT00600/bit0002.pdf