CTT Systems meddelar att All Nippon Airways valt att utrusta sina Boeing 777X med luftfuktare i Första klass, Business och i Cockpit

CTT SYSTEMS AB (“CTT”), ledande leverantör av produkter som reglerar och styr luftfuktigheten i flygplan, offentliggör att All Nippon Airways valt att utrusta sina Boeing 777X med luftfuktare i två kabinzoner, First och Business, samt i Cockpit. All Nippon Airways har sin första Boeing 777X flygplansleverans planlagd till 2020. CTT räknar med att börja få beställningar av Boeing mot slutet av året för montering av luftfuktarna i de första av All Nippon Airways totalt 20 beställda Boeing 777X flygplan. Totalt leveransvärde till Boeing beräknas uppgå till cirka 10 MSEK.

”All Nippon Airways har på Aircraft Interior i Hamburg bekräftat att man valt luftfuktare till sin första klass och business samt till cockpit på Boeing 777X. Vi är mycket glada att vi tidigt i Boeing 777X-programmet vunnit två flygbolagskunder.” kommenterar Torbjörn Johansson, VD på CTT Systems.

CTT Systems luftfuktare upprätthåller den relativa luftfuktigheten på en för människan komfortabel nivå runt 20 procent. En högre luftfuktighet på långdistansflygningar reducerar problem med torr luft (torr hy, torra ögon, irriterade luftvägar, trötthet, allmän uttorkning men även jetlag och risken för spridning av virussjukdomar) och förbättrar välmående och sömn. Luftfuktarna bygger på så kallad evaporativ befuktning som effektivt hindrar spridning av bakterier.

CTT är marknadsledande leverantör av fuktregleringssystem till flygplan för att hålla kondensationen i schack och för att hålla luftfuktigheten ombord på en mänsklig nivå. Zonal Drying™ antikondensationssystem kan efter installeras i alla flygplanstyper från Airbus och Boeing. Det är standardutrustning på alla Boeing 787 och tillval till Airbus A350XWB och till Boeing 737NG. Luftfuktare finns i optionskatalogen för cockpit på Airbus A350XWB, Boeing 787/777X och till besättningarnas viloutrymmen på A380, A350XWB, Boeing 777X samt som standardutrustning i alla viloutrymmen på Boeing 787. Luftfuktare till passagerarutrymmen finns som tillval på A350XWB och Boeing 777X samt för efterinstallation i alla moderna långdistansflygplan. Besök även: www.ctt.se

Tel. 0155-20 59 01 alt. mobil. 070-665 24 46 eller e-post: torbjorn.johansson@ctt.se

Peter Landquist, Försäljnings- & Marknadschef, CTT Systems AB.

Tel. 0155-20 59 02 alt. mobil. 070-665 24 45 eller e-post: peter.landquist@ctt.se

CTT Systems AB (publ.) offentliggör denna information enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 april 2018 kl. 15:00 (CET).