• CTT Systems/

CTT Systems meddelar att ännu ett flygbolag väljer kabinluftfuktare till sin Business Class på Airbus A350-900

Report this content

CTT SYSTEMS AB (“CTT”), ledande leverantör av produkter som reglerar och styr luftfuktigheten i flygplan, offentliggör härmed att ett anonymt flygbolag specificerat alla sina Airbus A350-900 flygplan med luftfuktare i Business Class. Airbus kommer att montera in två luftfuktare och två avfuktare i deras nytillverkade A350-flygplan. Flygplansleveranserna är planlagda från andra halvåret 2019 till 2023. Utrustningen från CTT kommer intäktsföras när den skickas till Airbus. Flygbolaget har beställt 14 A350-900. Ordervärdet för CTT uppgår till drygt 10 MSEK.

Kabinbefuktning från CTT är ett uppskattat tillval på VIP-flygplan. Genom att välja luftfuktare på A350 kan flygbolag erbjuda sina premiumklasspassagerare marknadens bästa kabinklimat med förutsättningar för bättre välbefinnande som matchar det i ett VIP-flygplan. Passagerare i Business Class kommer lättare kunna upprätthålla sin vätskebalans, smak och kunna sova bättre samt dra fördel av minskad jetlag.

Ett bra kabinklimat, är ett som speglar förutsättningarna på jorden. Dagens moderna långdistansflygplan, som Boeing 787 och Airbus A350, har förbättrat klimatet genom att ha lägre upplevd kabinhöjd (trycket), lägre ljud och vibrationer, bättre ventilation med frisk luft och temperaturreglering i fler zoner, samt avancerad belysning. För att förbättra kabinklimatet krävs att luftfuktigheten höjs. På Boeing 787 och Airbus A350 ökar den endast 1 - 2 procentenheter vilket inte är tillräckligt. I Business Class är det med en relativ luftfuktighet på 6 - 10 % fortfarande torrare än någon plats på jorden. På Airbus A350 och Boeing 777X kan flygbolag erbjuda sina passagerare marknadens bästa kabinklimat genom tillval av luftfuktare.

”Det här är det andra flygbolaget i år som väljer kabinbefuktning i Business Class till A350. Dessutom har två flygbolag i år specificerat luftfuktare i First/Business till sina Boeing 777X,” kommenterar Peter Landquist, försäljnings- & marknadschef på CTT Systems. ”Välbefinnande är efterfrågat och prioriterat. Förhöjd luftfuktighet till normala nivåer som vi är vana vid på jorden har stor positiv påverkan på upplevelser ombord såsom smak och sömn samt en mer utvilad och piggare känsla vid ankomst.”

Om CTT SYSTEMS

CTT är marknadsledande leverantör av fuktregleringssystem till flygplan som minskar kondensationsproblemen och höjer luftfuktigheten ombord. Zonal Drying™ antikondensationssystem kan efter installeras i alla flygplanstyper från Airbus och Boeing. Det är standardutrustning på alla Boeing 787 och tillval till Airbus A350XWB och till Boeing 737NG. Luftfuktare finns i optionskatalogen för cockpit på Airbus A350XWB, Boeing 787/777X och till besättningarnas viloutrymmen på A380, A350XWB, Boeing 777X samt som standardutrustning i alla viloutrymmen på Boeing 787. Luftfuktare till passagerarutrymmen finns som tillval på A350XWB och Boeing 777X samt för efterinstallation i alla moderna långdistansflygplan.

Besök även: www.ctt.se

För ytterligare information:

Torbjörn Johansson, VD, CTT Systems AB
Tel. 070-665 24 46 torbjorn.johansson@ctt.se

CTT Systems AB (publ.) offentliggör denna information enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 september 2018 kl. 8:30 (CET).