TRANSAVIA, beställer ytterligare Zonal Drying™ System till Boeing 737-700 flygplan

CTT Systems AB har erhållit ytterligare en order från Transavia gällande Zonal Drying™ system till ett flygplan av typen B737-700. Installation kommer att genomföras på Boeings produktionslina.

”Tilläggsordern från Transavia är baserad på de ekonomiska och operationella fördelarna man har fått genom att använda Zonal Drying™ systemet sedan 2002” kommenterar CTTs VD Torbjörn Johansson dagens order. ”Transavia beslutade tidigt att gå till grunden med sina kondensationsproblem och inte nöja sig med passiva åtgärder. Med vårt Zonal Drying™ system installerat får de en förbättrad operationell ekonomi och tillgänglighet på sina B737 flygplan. Transavia är en av våra största kunder och fortsätter kontinuerligt att utöka sin B737NG-flotta. Detta är det fjärde flygplanet vi fått beställning på där Boeing genomför installationen under produktionen av flygplanet” fortsätter Torbjörn Johansson. Genom att eliminera kondensation i flygplanet kommer både de operationella och underhållsmässiga kostnaderna att minskas på grund av: • Lägre bränsleförbrukning (flygplanets vikt minskar genom borttagande av ackumulerat vatten), • Förbättrad driftsekonomi och driftssäkerhet (färre elektriska fel och mindre korrosion), • Förbättrad isoleringsprestanda (kondensvattnet förstör isoleringen), Dessutom, säkerställs eller höjs flygplanets restvärde då inverkan av korrosion på flygplanet över åren blir minimal. Den minskade bränsleförbrukningen medför också mindre utsläpp vilket är gynnsamt för miljön. För ytterligare information: Torbjörn Johansson, VD, CTT Systems AB. Tel. 0155-205901 alt. mobil. 070-665 24 46 eller E-Post: torbjorn.johansson@ctt.se Eller Ulf Liljenberg, Försäljnings- & Marknadschef CTT Systems AB Tel. 08-6602159 alt. mobil. 070-265 49 00 eller E-Post: ulf.liljenberg@ctt.se Besök även: www.ctt.se CTT Systems AB (publ) är ett teknikbolag som verkar inom flygbranschen. Företagets affärsidé är att åtgärda de två fuktproblem som idag existerar i kommersiella flygplan, dels eliminera uppkomsten av kondensation mellan kabin och flygplanets ytterskal och dels erbjuda en förhöjd komfort i kabinen genom att höja fuktnivån. CTT: s produkter, Zonal Drying™ system och Cair™ system skapar förutsättningar för en förbättrad lönsamhet och flygsäkerhet samt erbjuder en avsevärt förbättrad komfort för passagerare och kabinpersonal. CTT säljer dessa system till flygplanstillverkarna för installation under produktion av flygplanen och till flygbolagen för befintlig flygplansflotta. Företaget har sitt säte i Nyköping och är sedan mars 1999 noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Bland CTT:s kunder finns: Lufthansa, KLM, Swiss, Austrian, Sterling, Icelandair, Air Berlin, Transavia, Martinair.