Går för guld på global annonsmarknad

Den 15 november 2013

Skandinavisk sammanstrålning: Det norska big data företaget Cxense AS har förvärvat Emediate, störst inom digital annonsdistribution i Norden och baserat i Köpenhamn, för 10 miljoner US dollar. Ambitionen är att bli världsledande inom analys av stora datamängder och digital marknadsföring.

Som marknadsledare med 52 procents marknadsandel av digitala annonslösningar i Norden har Emediate en omfattande produktportfölj inkluderande skärm-, mobil- och videoreklam samt varumärkesskydd och selektering. När detta kompletteras med avancerad målgruppsanalys från Cxense kommer kombinationen av de båda bolagen kunna ge ett unikt erbjudande till den digitala annonsbranschen.

Ambitionen för Emediate och Cxense är att tillhandahålla nästa generations annonsdistribution till en marknad som sett stor tillväxt de senaste åren och som förutspås att växa ännu mer framöver. I Europa toppade investeringarna i nätannonsering 2012 på 24,3 miljarder euro, och i USA förväntas digitala annonser svara för 22 procent av de totala annonsinvesteringarna i landet under 2013. Globalt beräknas de totala annonsinvesteringarna under 2013 att uppgå till 503 miljarder US dollar.

Hittills har enbart Google, Amazon och dess likar haft kapaciteten att använda big data för att tillhandahålla anpassade online-upplevelser till sina användare. Nu kan även Cxense erbjuda denna typ av insikt och försprång till utgivare över hela världen. Genom att använda Cxenses teknologi kan utgivaren skapa skräddarsydda upplevelser för sina onlineläsare vilket uppmuntrar dem att stanna längre på sajten, klicka på fler annonser, köpa rekommenderade produkter och registrera sig för prenumeration. Sammantaget är detta användaraktiviteter som hjälper företag att öka sina annons- och onlineintäkter samt få en större onlinepublik.

-       ”Cxense gör det möjligt för företag att använda deras data för att integrera med rätt målgrupp, i rätt sammanhang, i ett ögonblick. Emediate utökar vårt reklamerbjudande och bidrar med nya möjligheter inom big data teknologi till några av de ledande publicisterna i världen”, säger Pål Peterson, CCO Cxense.

Bolaget visar en accelererad tillväxt med en intäktsökning på 100 procent hittills i år. Under 2012 vann Cxense priset Red Herring Global Award som ett av de 100 mest innovativa teknologiföretagen i världen. Förvärvet av Emediate stärker Cxense reklamerbjudande och är ett steg mot att förverkliga sina globala visioner.

-       "Genom att kombinera krafter med Cxense kan vi erbjuda en starkare, mer avancerad lösning och jag är säker på att detta kommer att bli mycket väl mottaget av våra kunder", säger Otto Neubert, VD i Emediate, nu COO Cxense.

Förvärvet finansierades genom en nyemission till befintliga aktieägare i Cxense och utvalda nya investerare. Emissionen omfattar 15 miljoner US dollar.

EOC Partners LLP agerade finansiell rådgivare och placeringsagent till Cxense för transaktionen. Juridisk rådgivare till Cxsense var Ræder Advokatfirma DA.

Kontakt:
Lauren Pedersen, mobil: +47 9066 3094
E-mail: lauren.pedersen@cxense.com

Om Cxense
Cxense erbjuder företag över hela världen "extraordinär insikt " om deras online-användare. Genom analys av stora datamängder möjliggör Cxsense för sina kunder att omvandla denna insikt till att tillhandahålla engagerande onlinde-upplevelser och målgruppsanpassad digital reklam. Via Cxenses produkter (Cxense Advertising, Analytics, Big Data, Content och Search), kan onlineföretag optimera innehåll, öka sina reklamintäkter och stärka kundlojaliteten. Cxense har en global kundbas som innehåller medier som The Economist, Yomiuri (världens största tidning mätt i cirkulation), Polaris Media, Naspers, Tamedia, Archant och Grupo RBS.

Företagets huvudkontor finns i Oslo, Norge, med kontor i USA, Storbritannien, Tyskland, Schweiz, Spanien, Argentina, Brasilien, Japan, Singapore och Australien.
www.cxense.com

Om Emediate
Emediate är Nordens ledande leverantören av teknologi för annonsvisning. Medieföretag, byråer och annonsörer använder Emediates lösningar för leverans och hantering av online-annonsering för både skärm-, mobil- och videoreklam. I portföljen ingår också en säljplattform där förlagen kan auktionera bort tillgängligt annonsutrymme till annonsörer via annonsutbyten online. Exempel på kunder är Schibsted Media Group, Eniro, MTG, Alma Media, TV2 Danmark och Nyheter 24. Emediate har 35 anställda med huvudkontor i Köpenhamn, Danmark och med kontor i Stockholm och Norge samt arbetar med återförsäljare i Tyskland, Brasilien och Finland. Emediate har belönats som ett Gasellföretag sex år i rad av den finansiella tidningen Børsen - en utmärkelse som ges till Danmarks snabbast växande lönsamma bolag.
www.emediate.com