CybAero erhåller återkallelse av tidigare erhållet exporttillstånd

CybAero har erhållit en återkallelse av tidigare erhållet exporttillstånd från ISP – Inspektionen för Strategiska Produkter. Exporttillståndet avsåg ett helikoptersystem för demonstrationsflygningar i Kina med slutkunden AVIC. Den 20 februari 2017 informerade CybAero marknaden att Bolaget erhållit ett avslag på en ny exporttillståndsansökan gällande ett helikoptersystem för demonstrationsflygningar i Kina, även i det fallet var slutkunden AVIC Supply and Marketing Huabei CO., LTD.

CybAero kommer analysera om möjlighet finns att nå framgång med ett överklagande, samt eventuella konsekvenser för framtida exporttillstånd för leverans till AVIC.

CybAero har informerat ACC, Bolagets agent och distributör i Kina, gällande återkallelsen av exporttillståndet. ACC och CybAero har enats om att uppta villkorslösa diskussioner för ett nytt ramavtal och ett nytt helikopteravtal.

Detta beslut påverkar inte de pågående FAT-testerna (Factory Acceptance Test) av tre system med Jolly i Kina.

Kontakt:
Michael Auerbach, Styrelseordförande

E-post: ir@cybaero.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som CybAero ska offentliggöra enligt marknadsmissbruksförordningen. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 12 april 2017 kl.08:15.

Läs på webben:  www.cybaero.se           Filmer: www.youtube.com/cybaero

CybAero utvecklar och tillverkar fjärrstyrda helikoptrar, så kallade RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) med tillhörande sensorsystem för säkrare och kostnadseffektivare flygning i farliga miljöer.

Bolaget har fått stort internationellt genomslag med helikoptern APID One som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag såsom kust- och gränsbevakning, räddningstjänst och kartering.

CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har cirka 50 anställda och är listat på NASDAQ First North sedan 2007.  FNCA Sweden AB är Certified Adviser.

• CybAero