CybAero genomför riktad nyemission om cirka 50 miljoner kronor

Nyemissionen aviserades den 8 april 2014 efter börsens stängning och genomfördes därefter senare på kvällen. De nya aktierna har tecknats av fyra svenska och internationella institutionella kvalificerade investerare utanför Bolagets befintliga ägarkrets, bland annat SSE Opportunities. Aktierna emitterades till en teckningskurs om 28 kronor per aktie. Totalt emitterades 1,8 miljoner nya aktier vilket innebär att Bolaget tillförs cirka 50 miljoner kronor före emissionskostnader. Nyemissionen förutsätter godkännande vid extra bolagsstämma som kommer att hållas den 6 maj 2014 i anslutning till Bolagets årsstämma. Betalning för aktierna ska erläggas kontant senast den 14 april 2014.

Kapitaltillskottet från nyemissionen avses användas till att stärka Bolagets finansiella ställning samt möjliggöra en fortsatt hög expansionstakt för Bolaget. Skälet till att avvika från aktieägarnas företrädesrätt genom den riktade nyemissionen är att bredda Bolagets institutionella ägarbas och säkerställa kapitalet på kort tid samt tillvarata möjligheten att tillföra Bolaget externt kapital på goda villkor.

– Vi har länge önskat fler finansiella institutioner bland våra ägare och kan nu glädjande konstatera att vi dessutom fått namnkunniga sådana. Vi välkomnar dessa långsiktiga investerare i CybAero, säger Mikael Hult, vd för CybAero och fortsätter:

– Emissionen säkerställer bolagets leveranskapacitet och möjliggör en ännu snabbare expansion än vi tidigare planerat.

Genom nyemissionen ökar antalet aktier i CybAero med 1,8 miljoner från 12 465 003 till 14 265 003 och aktiekapitalet ökar med 2 700 000 kronor från 18 697 504,50 kronor till 21 397 504,50 kronor. Nyemissionen innebär en utspädning för CybAeros befintliga aktieägare med cirka 14,4 procent efter genomförd nyemission.

SEB Corporate Finance, Skandinaviska Enskilda Banken AB har varit finansiell rådgivare och Advokatfirman Delphi har varit legal rådgivare i samband med nyemissionen.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget ska offentliggöra enligt lagen om värdepappermarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 april 2014 kl. 09.00.

Mikael Hult, verkställande direktör, CybAero AB, telefon 013-465 29 00, e-post: mikael.hult@cybaero.seStyrelsen för CybAero AB (publ) (”CybAero” eller ”Bolaget”) har beslutat, under förutsättning av bolagsstämmans godkännande, att genomföra en riktad nyemission av 1,8 miljoner nya aktier, vilket tillför Bolaget cirka 50 miljoner kronor före avdrag för emissionskostnader.

CybAero AB utvecklar, tillverkar och marknadsför autonoma, obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero är idag etablerat som en ledande global aktör inom VTOL-UAV-området. Företagets produkt APID har fått stor global uppmärksamhet genom sin användarvänlighet, robusthet och priseffektivitet. CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har cirka 25 anställda och är listat på NASDAQ OMX First North sedan 2007. Remium Nordic AB (08 - 454 32 00) är Certified Adviser.

Viktig information
Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för
restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier eller andra värdepapper i CybAero.