CybAero ingår samarbetsavtal med Missing People

CybAero meddelar idag att bolaget har tecknat ett samarbetsavtal med Missing People Sverige. Avtalet innebär att Missing People kommer att använda sig av CybAeros fjärrstyrda drönare för att leta efter försvunna personer.

”Det är glädjande att Missing People valt oss som samarbetspartner i deras arbete med att effektivisera sökandet efter försvunna personer. Avtalet är samtidigt ett kvitto på att vår teknik röner ett allt större intresse och att vår RPAS helikoptrar kan vara behjälpliga i alla typer av miljöer”, säger CybAeros VD Johan Ahlström.

Samarbetet innebär att CybAero kommer tillhandahålla Missing People fjärrstyrda helikoptrar, vid behov. Syftet är att med hjälp av CybAeros produkter hitta försvunna personer på ett mer tids- och kostnadseffektivt sätt än tidigare samt möjliggöra sökanden på områden som tidigare varit svåra att nå. I ett första steg är avtalet icke kommersiellt och CybAero kommer endast att få kostnadstäckning. Syftet är även att undersöka förutsättningar för ett långsiktigt samarbete och ett kommersiellt avtal.

”Vi är väldigt glada att över att få tillgång till CybAeros drönare. Det gör att vi både snabbare och enklare kan söka av större områden och dessutom verka i en terräng som annars kan vara svåråtkomlig”, säger Kicki Erkers på Missing People Sweden.

Om Missing People Sverige
Missing People Sweden är en ideell organisation som hjälper anhöriga och polis med att publicera efterlysningar och arrangera sökinsatser efter försvunna personer.

För mer information, kontakta:
Johan Ahlström, CybAero AB, tel: +46 734 03 95 01
E-post: ir@cybaero.se

Läs på webben: www.cybaero.se              Filmer: www.youtube.com/cybaero

CybAero utvecklar och tillverkar fjärrstyrda helikoptrar, så kallade RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) med tillhörande sensorsystem för säkrare och kostnadseffektivare flygning i farliga miljöer. Bolaget har fått stort internationellt genomslag med helikoptern APID One som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag såsom kust- och gränsbevakning, räddningstjänst och kartering. CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har cirka 35 anställda och är listat på NASDAQ First North sedan 2007. FNCA Sweden AB är Certified Adviser.