• CybAero/

CybAero offentliggör Årsredovisning 2015, med revisionsberättelse som avviker från standardutformningen

CybAero offentliggör idag årsredovisningen för 2015 och den finns nu tillgänglig på bolagets hemsida, samt bifogat som PDF i detta pressmeddelande.

Revisionsberättelsen avviker från standardutformningen och har lämnats den 11 maj 2016. Revisorerna avstyrker att resultaträkningen och balansräkningen fastställs men tillstyrker ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och verkställande direktören.

Motivet för den orena revisionsberättelsen är enligt revisorerna följande (citat ur revisionsberättelsen): ”Bolaget redovisar i balansräkningen en tillgångspost Fordran på beställare om 45,6 Mkr. Föregående år uppgick fordran till 43,6 Mkr. Det framgår av förvaltningsberättelsen att utvecklingen av systemen samt uppgraderingar som efterfrågats av bolagets kunder har förorsakat en försening på över ett år. Det framgår vidare av förvaltningsberättelsen att slutliga fabrikstester ska genomföras i början av 2016. Dessa omständigheter är enligt vår bedömning av betydelse för värderingen av tillgångsposten eftersom dessa har medfört att betalningar motsvarande denna fordran har försenats och det kan enligt vår bedömning inte uteslutas att dessa omständigheter ytterst kan innebära att kunden helt eller delvis ifrågasätter betalningsskyldighet. Värdet av Fordran är därmed behäftat med nedskrivningsbehov. Storleken på nedskrivningsbehovet är svårbedömt men vi bedömer att nedskrivningsbehovet är väsentligt.”

”Balanserade utgifter för utvecklingsarbeten i balansräkningen uppgår per 2015-12-31 till 46,5 Mkr. Ett av kriterierna för att kunna aktivera utgifter för utveckling är att det finns ekonomiska förutsättningar att realisera förväntade fördelar. En följd av den osäkerhet som föreligger beträffande betalningen av systemleveranser i kombination med att kompletterande finansiering ej föreligger i tillräcklig omfattning samt att resultatutvecklingen är negativ anser vi att de balanserade utvecklingsutgifterna inte längre är balansgilla och att Balanserade utgifter i balansräkningen inte är redovisade i enlighet med årsredovisningslagen”.

Det är styrelsens uppfattning att värdet av den uppbokade kundfordran är korrekt och att kunden kommer att betala vid leverans av systemen. Vidare anser styrelsen att värdet av balanserade utvecklingskostnader kan försvaras mot bakgrund av gällande ramavtal med kund samt ett påtagligt ökande intresse från marknaden för bolagets produkter. Styrelsen gör bedömningen att revisionsberättelsen inte medför någon väsentlig påverkan på bolagets förmåga till framtida finansiering.

För mer information vänligen kontakta:
Mikael Hult, vd CybAero AB, tel 013-465 29 00 e-post: mikael.hult@cybaero.se

Läs på webben:  www.cybaero.se          Filmer: www.youtube.com/cybaero

CybAero utvecklar och tillverkar fjärrstyrda helikoptrar, så kallade RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) med tillhörande sensorsystem för säkrare och kostnadseffektivare flygning i farliga miljöer.

Bolaget har fått stort internationellt genomslag med helikoptern APID One som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag såsom kust- och gränsbevakning, räddningstjänst och kartering.

CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har cirka 50 anställda och är listat på NASDAQ OMX First North sedan 2007.  FNCA Sweden AB är Certified Adviser.