Leverans till kinesiska tullen senarelagd till början av 2016

Leveransen av tre obemannade helikoptersystem till den kinesiska tullen planeras i samråd med kunden att ske i början av 2016. Leveransen skulle ha skett i slutet av 2015 efter bl.a. omfattande prov i Östersjön med start och landning från rörlig plattform.

Orsaken till förseningen är tillkommande krav och funktionaliteter samt att det komplexa systemet krävt omfattande verifieringstester och vissa uppgraderingar, som nu är klara.

CybAeros helikoptrar för den kinesiska tullen är de första i världen med ett automatiskt landningssystem för obemannade helikoptrar.

Den senarelagda leveransen innebär negativ påverkan på såväl omsättning som resultat för CybAero under 2015.

För mer information vänligen kontakta:
Mikael Hult, VD CybAero AB, tel 013-465 29 00
e-post: mikael.hult@cybaero.se

Ina Nehr, Marknadskommunikatör CybAero AB, tel 0733-25 58 68
e-post: ina.nehr@cybaero.se

CybAero utvecklar och tillverkar fjärrstyrda helikoptersystem, så kallade RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) för säkrare och effektivare flygning, bl a i farliga miljöer. Bolaget har fått stort internationellt genomslag med helikoptern APID ONE som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag såsom kust- och gränsbevakning, räddningstjänst och kartering. CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har cirka 55 anställda och är listat på Nasdaq First North sedan 2007. FNCA Sweden AB är Certified Adviser.

Läs på webben:www.cybaero.se           Filmer: www.youtube.com/cybaero