Rolf Schytt ny VD för CybAero

Styrelsen för CybAero har utnämnt nuvarande vice VD Rolf Schytt till ny VD för CybAero från och med 2016-05-16. Han efterträder Mikael Hult, som varit VD från 2004 till 2010 styrelseordförande 2010-2013 samt från 2013 VD.

Mikael Hult har varit ansvarig för utvecklingen av CybAero och företagets produkter under drygt 10 år. Under hösten 2015 förhandlade Mikael Hult ett strategiskt partnerskap med Albright Stonebridge Group i USA, som syftar till att identifiera nya kunder på världsmarknaden och att befästa CybAeros roll som ledande tillverkare av obemannade helikoptrar.

”I samband med de stora förändringar av företaget som nu genomförs med ökad fokus på produktion och leveranser till bl.a. våra stora kinesiska kunder känns det som en logisk utveckling att vår COO och vice VD Rolf Schytt med sin gedigna erfarenhet av produktutveckling, produktion, marknadsföring och sälj tar över VD-posten”, säger CybAeros ordförande Claes Drougge.

”Vi är tacksamma för Mikael Hults brinnande engagemang för CybAero och för hans mångåriga insatser för företaget. Mikael har varit en visionär som betytt mycket för CybAeros utveckling till ett av de teknologiskt ledande företagen i vår snabbt växande bransch”, säger styrelsens ordförande Claes Drougge.

”Med Rolf Schytt får vi en erfaren ledare med rätt bakgrund för att framgångsrikt kunna möta våra tekniska och kommersiella utmaningar”, avslutar Claes Drougge

Rolf Schytt, är 56 år och började som Chief Operations Officer (COO) på CybAero 2014. Efter studier till civilingenjör vid Linköpings Tekniska högskola har Rolf Schytt bl.a. varit utvecklingschef för produktionsteknik vid Saab AB och utvecklingschef inom STIGA-gruppen. Han har därutöver sammanlagt 13 års erfarenhet som VD i Animex AB, Motalaverken AB och Svenska Expander AB.

För mer information vänligen kontakta:
Rolf Schytt, vd CybAero AB, tel 013-465 29 00 e-post: rolf.schytt@cybaero.se

Läs på webben:  www.cybaero.se          Filmer: www.youtube.com/cybaero

CybAero utvecklar och tillverkar fjärrstyrda helikoptrar, så kallade RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) med tillhörande sensorsystem för säkrare och kostnadseffektivare flygning i farliga miljöer.

Bolaget har fått stort internationellt genomslag med helikoptern APID One som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag såsom kust- och gränsbevakning, räddningstjänst och kartering.

CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har cirka 50 anställda och är listat på NASDAQ OMX First North sedan 2007.  FNCA Sweden AB är Certified Adviser.