• CybAero/

Vantage visas upp på Heli-Expo i Houston, Texas - CybAero ställer ut minihelikopter på världens största mässa

First North-listade CybAero deltar även i år på Heli-Expo, världens största helikoptermässa. Företaget ställer ut Vantage, som är den ena av företagets två obemannade och autonoma minihelikoptrar.

Heli-Expo arrangeras av branschorganisationen HAI, Helicopter Association International, och pågår under perioden 24 till 26 februari i Houston, Texas, i USA.

Mässan drar cirka 500 utställare och tiotusentals besökare från hela världen.

CybAero delar monter 624 med två samarbetspartners, NRL, (US Naval Research Lab), och Patria Helicopters, berättar CybAeros vd Mikael Hult.

– Vi sätter stort värde på samarbetet. NRL är den amerikanska marinens forsknings- och utvecklingslaboratorium och har utvecklat Vantage, som vi på CybAero övertagit försäljningsrättigheterna till. Patria Helicopters, å sin sida, är norra Europas största helikopteraktör och ett mycket välrenommerat företag.

– Det är viktigt för oss att synas på mässan i Houston och vi är glada över att kunna jobba med både NRL och Patria Helicopters på HAI 2008, säger Mikael Hult.

Fakta Vantage:
Vantage är en autonom s k UAV, eller obemannad flygfarkost. Den kan bära sensorer för en rad olika applikationer, såsom kraftledningsinspektion, katastrofövervakning och räddningsuppdrag. Att nyttolasten sitter monterad längst fram i nosen på helikoptern, kombinerat med en lågvibrerande motor, gör den särskilt lämpad för uppdrag med kamerasensorer. Helikoptern drivs av en wankel-motor och är i sin nuvarande utformning 2,8 meter lång, exklusive rotor, väger 173 kilo och kan bära en last om 11-16 kilo.

Den trebladiga rotorn har en diameter om 2,6 meter. Ungefärlig topphastighet är 185 km/h och flygtiden mellan 3 och 5 timmar, beroende på lastvikt. Maximal flyghöjd cirka 2 600 meter.

CybAeros andra UAV, APID 55, har sålts till Förenade Arabemiratens försvarsmakt för övervakningsändamål.