Cybercom etablerar ytterligare kontor i Kina

Cybercom öppnar via nyförvärvade Plenware ett nytt kontor i Chengdu i västra Kina med fokus på inbyggda system. Expansionsmålet är att rekrytera mer än 100 medarbetare före sommaren och växa till över 200 anställda under 2009.

I veckan invigdes Cybercoms nya kontor i Chengdu i västra Kina av den finländske utrikeshandelsministern Paavo Väyrynen, tillsammans med Hannu Meskanen, vd och grundare av Plenware. Kontorets främsta styrkeområde kommer att vara mjukvara för inbyggda system.

– Chengdu-kontoret är ytterligare ett led i vår internationella expansion. Kontoret blir en naturlig pusselbit i vårt Global Sourcing-erbjudande där vi kombinerar en tydlig lokal närvaro med en effektiv global leveransförmåga, säger Patrik Boman, VD och koncernchef Cybercom Group.

Cybercoms expansion i Kina sker genom det finländska it-konsultbolaget Plenware som förvärvades i december. Under 2007 öppnade Plenware sitt första kontor i Beijing som nu kompletteras med kontoret i Chengdu. Chengdu-kontoret kommer att hantera kundprojekt från både internationella kunder såväl som kinesiska.

– Det känns spännande att fortsätta den kinesiska expansion som Plenware inledde i fjol. Nu ska vi inom Cybercom driva vidare visionen om att erbjuda våra kunder projekt med globala lösningar lokalt, säger Hannu Meskanen, Plenwares vd och grundare.

Chengdu med 10 miljoner invånare är det viktigaste handelscentret i västra Kina och huvudstad i Sichuan-provinsen. IT-sektorn har fått högsta prioritet i Chengdu med fokus på exportorienterade högteknologiska industriprojekt och utländska investeringar. Med 78 universitet och 660 teknikorienterade skolor inom Sichuan-regionen finns det ett stort utbud av kompetent personal. Kostnadsnivåerna är samtidigt lägre än vid de kinesiska kuststäderna. Sedan tidigare finns även bl.a. Ericsson och Nokia på plats i Chengdu.

– Utveckling kräver samarbete. Det är vad vi har levt upp till i Finland. Samarbete mellan myndigheter, universitet och forskningsparker samt företag. Det hoppas vi kommer att fungera väl även i Chengdu som är känd för sina universitet och högteknologiska parker, sade handelsminister Paavo Väyrynen vid Plenwares öppningscermoni i Chengdu.