Cybercom och Microsoft lanserar nytt system för säker och snabb identifiering på Internet

Cybercom har tillsammans med Microsoft utvecklat en lösning för säker inloggning med e-legitimation i Microsoft-baserade nätverk. Lösningen som baseras på Microsoft ISA Server och Cybercom Trusted Security Server har fått namnet Microsoft Authentication Broker.

- Microsoft Authentication Broker är en lösning för företag, kommuner och 24-timmarsmyndigheter som har behov av att på ett säkert och kostnadseffektivt sätt ge medborgare och kunder som använder e-legitimation tillgång till sina tjänster, säger Tomas Rimming, Head of Business Area Security, på Cybercom Sweden East.

Lösningen är utvecklad av Cybercom för den svenska marknaden och bygger på standardkomponenter i Microsofts operativsystem Windows Server 2003 och brandvägg ISA Server 2006. Lösningen är anpassad för e-legitimationer från publika certifikatutgivare, så som BankID, Nordea eller TeliaSonera. Lösningen är förberedd för den mobila standarden ”BankID i mobilen” som kommer att lanseras i Sverige under 2008.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Tomas Rimming, Head of Business Area Security, Cybercom Sweden East +46 (0)8 726 77 65
Douglas Hamilton, Microsoft AB, Finlandsgatan 30, +46 (0)8 752 29 39
Patrik Anshelm, tf. Informationschef, Cybercom Group +46 (0)709 711 284