Stockholms stad ökar medborgar-service med hjälp av Cyber Com

Stockholms stad ökar medborgar-service med hjälp av Cyber Com Stockholms stad har i dagarna lanserat söktjänsten A-Ö på Internet utvecklad av Cyber Com Pir. Tjänsten riktar sig mot medborgare som söker information om kommunal service i Stockholm, t ex om dagisavgifter, hur man söker plats på sjukhem eller hur man felanmäler trafiksignaler. A-Ö återfinns under http://www.stockholm.se - Det är en mycket vid målgrupp med en stor spridning vad gäller Internetvana, varför vi valt ett formspråk och navigeringslösning som präglas av enkelhet och ljus, säger Liliana Pasquini, projektledare på Information Stadshuset. Länkar till alla verksamhetsområden är angivna i bokstavsordning. Vanliga sökord presenteras under vald bokstav från A-Ö. En ruta för fritextsökning kan användas där besökaren skriver in den typ av kommunal service som denne önskar information från, t ex "snöröjning". -Den viktigaste framgångsfaktorn med tjänsten är hur den fungerar hos den enskilda medborgaren. Gränsnittet måste vara pedagogiskt och anpassat till målgruppen, varför vi lade mycket energi på användartester, säger Kia Sjöqvist, projektledare på Cyber Com Pir. Cyber Com Pir är ett Internetkonsultföretag med inriktning mot att bygga och stärka varumärken interaktivt, ofta i kombination med någon form av affärsstöd. Cyber Com Pir ingår i Cyber Com-koncernen som erbjuder ett integrerat helhetskunnande inom IT, e-Business, affärsutveckling och marknadskommunikation. Omsättningen för 1999 uppgick till 191,9 Mkr (f.g. år 96,9 Mkr) med ett resultat efter finansnetto på 14,5 Mkr (f.g. år 3,7 Mkr). Rörelseresultatet uppgår till 8,8 Mkr (f.g. år 4,1 Mkr). I dag har drygt 350 personer avtal om anställning inom Cyber Com, som är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. För ytterligare information kontakta: Kia Sjöqvist, projektledare Cyber Com Pir Telefon: 08-578 643 16 Mobiltelefon: 0709 - 313 326 E-post: kia.sjoqvist@pir.se Liliana Pasquini, projektledare Stockholms stad Telefon: 08-508 29 791 Mobiltelefon: 070 - 541 75 21 E-post: liliana.pasquini@stadshuset.stockholm.se Läs mer på www.pir.se eller www.stockholm.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/16/20000316BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/16/20000316BIT00160/bit0002.pdf