Cygate lanserar heltäckande backup och restoretjänst med EMC

Systemintegratören Cygate lanserar en heltäckande backup och restoretjänst baserad på EMC. Tjänsten hanterar fysiska och virtuella servrar, klientdatorer, lagring lokalt eller externt och på olika lång tid. Tillförlitlig backup och snabba återställningstider möjliggörs av Cygates och Telias nätresurser och Cygate datacenter i Stockholm, Malmö och snart även Karlstad.

Datamängderna växer snabbt hos dagens företag, som ofta hanterar sina backuper själva. Cygate, en del av Telia lanserar därför en mångsidig backuptjänst. Det spelar ingen roll vilken tidigare backup som funnits, om miljön innehåller fysiska eller virtuella delar eller om kunden söker en primär eller sekundär backup, långtidslagring eller replikering, lokal eller extern, av data eller klientdatorer, allt kan ordnas.

Till skillnad från många andra backuplösningar så kontrollerar Cygates tjänst att data inte blivit korrupt eller skadat – antingen vid överföring eller under lagring över tiden. Som egen internetoperatör och med naturlig tillgång till moderkoncernen Telias privata och publika nät kan Cygate erbjuda hög tillgänglighet och mycket snabba backup- och återställningstider.

– Nästan varje kund vi pratar med idag är intresserade av backup som tjänst, som helt lyfter av dem problemet långsiktigt. Oftast är det mellanstora företag med en alltmer kostsam lagring in-house. Här kan vi avlasta dem med en flexibel helhetslösning och sätta upp den bästa tjänsten för kunden på en stark infrastruktur inklusive kompetensstöd, säger Niclas Alvebratt, teknisk chef på Cygate Cloud.

– Hög kompetens, rätt lösning för rätt kund och säker och snabb infrastruktur kan göra hela skillnaden för en långsiktigt trygg backup. Vi är glada att kunna möta efterfrågan med Cygate, säger Magnus Backman, CTO på EMC Sverige och Baltikum.

Cygates Backup och restoretjänst lanseras som en skräddarsydd tjänst med ett till tre års bindningstid men kommer även som en mer standardiserad tjänst. Tjänsten skiljer sig från Cygates Veeam Cloud Connect som primärt riktar sig till existerande Veeam-kunder med extern backup.

Niclas Alvebratt, teknisk chef, Cygate Cloud: niclas.alvebratt@cygate.se, 072 509 83 54
Magnus Backman, CTO, EMC Sverige och Baltikum, magnus.backman@emc.com, 076 118 91 01

EMC bygger informations- och virtualiseringsinfrastrukturer som hjälper människor och organisationer runt om i världen att frigöra kraften i sin digitala information. EMC:s erbjudande inom informationshantering - säkerhetskopiering, lagring, big data, arkivering, säkerhet, deduplicering, data federation och innehållshantering – hjälper våra kunder att ta sig till nästa nivå av informationshantering och leverera IT som tjänst som en del i sin resa mot molnet. För mer information, besök www.emc.com.

Cygate
är Nordens ledande systemintegratör inom IT och telekommunikation. Med stöd av den främsta teknologin skapar vi morgondagens lösningar och tjänster för nätverk, säkerhet, server och lagring och moln, alltid med målet att öka effektiviteten och minska riskerna för företag och organisationer. Cygate ägs av Telia och har över 700 medarbetare och på 20 orter i Sverige. www.cygate.se