Cygate lanserar närproducerade IT-tjänster

När en allt större del av företagens IT-miljö läggs i molnet upplever en del IT-köpare att de tappar kontrollen över verktygen, tjänsterna och till och med informationen. Cygate har tagit fasta på detta och lanserar nu ”Närproducerade IT-tjänster”, tjänster som ska ge kunden lokal trygghet vid övergången till molnet.

En övergång till molnbaserade lösningar är den absolut starkaste IT-trenden just nu och något som såväl stora som små företag och organisationer genomför eller överväger. Fördelarna är högre flexibilitet, lägre kostnad och omedelbar tillgång till moderna standardverktyg. Men en del ser nackdelar i form av försämrad insyn och kontroll på hur tjänster och information hanteras. Cygate tar med konceptet ”Närproducerade IT-tjänster” ett lokalt helhetsgrepp för att ge kunder den bästa, tryggaste och mest kraftfulla IT-miljön.

– Flera av våra kunder har uttryckt ett behov av att kunna konsumera IT som tjänst, alltså att köpa hela eller delar av sin IT-infrastruktur som en tjänst mot fast månadskostnad. Samtidigt ser vi ett växande behov av integration, effektiv användning och ökad säkerhet när alla delar av IT-miljön ska utgöra en fungerande helhet. Det är för att möta dessa behov som vi nu lanserar ”Närproducerade IT-tjänster”, säger Patrik Olsson, vd på Cygate.

”Närproducerade IT-tjänster” är Cygates enskilt största satsning på många år, den omfattar samtliga affärsområden och samtliga medarbetare. Som en del av satsningen blev Cygate förra året en mer central del i Telias företagserbjudande, vilket gör att de får en unik direktåtkomst till hjärtat av svensk och internationell internettrafik i form av Telia DataNet och International Carrier. Man förvärvade även molnföretaget Ipeer, en av Sveriges ledande företagsleverantörer av moln- och hostingtjänster. Målet är att Cygate inom IT som tjänst ska öka sin affär med 300% till år 2018 genom att erbjuda kunderna kortare avtalstider, flexibla debiteringsmodeller och snabbare flytt från egen infrastruktur till molnbaserad infrastruktur.

– Att välja och hantera moln ställer stora krav på IT-ansvariga och här vill vi komma in som rådgivare, vi vill vara en ”molnkonnektor”. Det innebär att vi tar fram strategier för hur kunderna projekterar, integrerar, administrerar och utvecklar sin resa från egenproducerad IT till IT som tjänst, säger Patrik Olsson.

Närproducerat ska få fler att våga ta steget ut i molnet
Det är inte bara flexibla debiteringsmodeller och strategisk hjälp som efterfrågas av kunderna, vissa känner en övergripande oro över att flytta över IT-miljön till molnet. Många är osäkra kring hur tjänster och funktioner hanteras samt var information lagras och bearbetas. Med ”Närproducerade IT-tjänster” vill Cygate att fler företag ska våga ta steget ut i molnet.

– Vi upplever att allt fler efterfrågar lokal närvaro, förståelse för de lokala förutsättningarna och expertkunskap kring reglerna om hantering av affärsdata. Med närvaro på över 20 orter i Sverige, fler än 500 lokala experter, fem egna datahallar samt en servicelinje på svenska som alltid är öppen, vågar jag påstå att våra IT-tjänster verkligen är närproducerade. Det ger en trygghet som förhoppningsvis leder till att fler företag vågar satsa på molnlösningar, säger Patrik Olsson.

För mer information:
Patrik Olsson, VD på Cygate: patrik.olsson@cygate.se, 070 250 00 00

För mer information om Cygates Närproducerade IT-tjänster: https://www.cygate.se/narproducerat

Cygate är Nordens ledande systemintegratör inom IT och telekommunikation. Med stöd av den främsta teknologin skapar vi morgondagens lösningar och tjänster för nätverk, säkerhet, server och lagring, alltid med målet att öka effektiviteten och minska riskerna för företag och organisationer. Cygate ägs av TeliaSonera och har över 700 medarbetare och på 20 orter i Sverige. Läs mer på http://www.cygate.se/.

Marknadsdirektör

richard.schumacher@cygate.se

010 878 70 15

Cygate är Nordens ledande systemintegratör inom IT och telekommunikation. Med stöd av den främsta teknologin skapar vi morgondagens lösningar och tjänster för nätverk, säkerhet, server och lagring, alltid med målet att öka effektiviteten och minska riskerna för företag och organisationer. Cygate ägs av TeliaSonera och har över 700 medarbetare på 20 orter i Sverige.

Taggar:

Snabbfakta

Med närvaro på över 20 orter i Sverige, fler än 500 lokala experter, fem egna datahallar samt en servicelinje på svenska som alltid är öppen.

Citat

Patrik Olsson, VD Cygate