• CyStellar/

CyStellar – en av världens mest innovativa startups inom jordbruks- och livsmedelförsäkring

Report this content

Startupbootcamp InsurTech London är världens ledande acceleratorer inom finans och försäkring. Varje år väljer de ut tio innovativa företag värden över att investera i. Bland över 1200 kandidater hamnade östgötaföretaget CyStellar på top tio-listan som ett av världens mest innovativa företag inom försäkringssektorn. Nu får CyStellar både investerare och en ny kontorsplats, mitt i centrala London.

CyStellar har störst potential att förändra arbetssättet inom jordbruks- och livsmedelförsäkring, enligt motiveringen från Startupbootcamp i London.

Startupbootcamp startade i Köpenhamn 2010 med huvuduppgiften att stötta världens bästa entreprenörer i deras tillväxt. Med hjälp av ett stort internationellt nätverk, mentorer, partners och investerare stöttar de tekniska bolag i ett tidigt skede.

Plattformen som väcker uppmärksamhet i London

CyStellars plattform integrerar, hanterar och säkerställer information från marksensorer, luftdata och satellitbilder. Företaget har utvecklat lösningar som använder blockkedjetekniken i kombination med sakernas internet (IoT) för att öka transparensen, säkerheten och spårbarheten i livsmedelskedjor.

-        Det känns riktigt motiverande att Startupbootcamp tror på det vi gör, och ett bevis på att det är rätt i tiden. I London har tekniken väckt enormt intresse, och detta ger oss möjligheten att genom Startupbootcamp arbeta vidare med andra stora partners inom försäkrings- och finanssektorn, exempelvis XL Catlin, Munich Re, Old Mutual, Intesa Sanpaolo, PwC, Admiral Group, Llyods Banking Group, Swiss Re, ERGO, Talanx och Exponential Ventures. Tillsammans med våra partners kommer vi kunna utveckla flera lösningar inom jordbruks-, livsmedel- och katastrofförsäkring, säger Peter Bunus, grundare och vd, CyStellar.

Rymden bidrar till framtidens lantbruk

CyStellar har en stark koppling till både rymdteknik och forskning. Grundaren Peter Bunus har en filosofisk doktorsexamen inom datavetenskap från Linköpings universitet och har arbetat med både NASA (National Aeronautics and Space Administration) och ESA (European Space Agency). Medgrundaren Serdar Uckun har mer än tjugo års erfarenhet av ledarskap och forskning i organisationer som NASA och Xerox PARC. Genom att anpassa forskning och rymdteknik från ESA med jordbruksapplikationer ger CyStellars molnbaserade plattform stöd åt lantbrukare genom att urskilja mönster och samband i stora datamängder. Analysen sker med hjälp av självlärande algoritmer, maskininlärning, big dataanalys och artificiell intelligens. För lantbrukaren bidrar denna typ av teknik till ökad produktivitet per hektar, djur och arbetstimme, men även smartare användning av vatten, foder eller bekämpningsmedel genom bättre beslutsunderlag och automatisering.

-       Tanken är att vara en del av framtidens lantbruk och landbruksförsäkring genom vårt sätt att aggregera stora mängder data. Detta gör att vi kommer kunna automatisera lantbruket och kunna följa det som sker ute på fälten, säger Peter.

CyStellar finns över hela världen, med kontor i Linköping, Cambridge Massachusetts och från och med februari också i London.

-       Jag kommer delvis infinna mig på plats i London, men jag kommer fortfarande ha min bas i Linköping. Jag ser fram emot att ta hem de lösningar som vi skapar tillsammans med våra nya partners. Med hjälp av Vreta Kluster och projektet Växtzon kommer vi dessutom få mer kunskap inom lantbruket på hemmaplan och möjlighet att hitta potentiella, regionala användare, säger Peter.

För mer information kontakta:
Peter Bunus, grundare och vd, CyStellar
peter.bunus@cystellar.com

CyStellar grundades 2017 av Peter Bunus och Serdar Uckun. Företaget utvecklar en molnbaserad plattform för bearbetning och hantering av satellit- och drönarbilder i kombination med markdata, som agerar beslutstöd åt lantbrukare för ett mer automatiserat lantbruk. CyStellar har blivit antagen till European Space Agency Business Incubator (ESA-BIC Sweden) och Uppsala Innovation Center (UIC) företagsinkubator, med nuvarande kontor i Cambridge, MA (USA) och Linköping, och från och med februari 2018 även kontorsplats i London. De har blivit utsedda till ett av världens mest innovativa företag inom försäkringssektorn av Startupbootcamp. CyStellar är en del av projekt Växtzon, ett samverkansprojekt mellan nio företagsinkubatorer och science parks i Eskilstuna, Linköping, Norrköping, Strängnäs, Uppsala, Västerås och Örebro som samverkar och stöttar företag som CyStellar med kunskap och nätverk för att de ska kunna växa på den nationella och globala marknaden.

Taggar: