D. Carnegie & Co förvärvar 1 900 lägenheter i Norrköping

D. Carnegie & Co AB (publ.) (”D. Carnegie & Co” eller ”Bolaget”) har genom dotterbolag ingått avtal med Sörmlandsporten AB om förvärv av ett fastighetsbestånd i Norrköping.

Genom förvärvet blir Bolaget ägare av ett väl samlat och strategiskt beläget fastighetsbestånd i Norrköping bestående av 1 900 lägenheter. Affären genomförs genom ett bolagsförvärv och köpeskillingen baseras på ett underliggande fastighetsvärde om 1 000 miljoner kronor. Tillträde väntas ske i fjärde kvartalet 2014. Fastigheterna har tidigare ingått i det större bestånd som Bolaget förvärvade i juli i år och Graflunds har därför redan hand om den kamerala förvaltningen. Då Kvalitena AB (publ.) är delägare i såväl D. Carnegie & Co som Sörmlandsporten AB är affären villkorad av godkännande på bolagsstämma i D. Carnegie & Co som avses hållas i oktober.

Ulf Nilsson, VD, kommenterar:

”Vi är glada att kunna förvärva ett väl underhållet bostadsbestånd med ett utmärkt läge i Norrköping. Även om det ligger i utkanten av vårt geografiska fokusområde påverkas Norrköping positivt av tillväxten i Stockholm och vi vet genom att Graflunds hanterar förvaltningen att det är en mycket väl presterande förvaltningsenhet. Vi avser att fortsätta förädlingen av dessa fastigheter genom succesiv renovering av lägenheter”.

D. Carnegie & Co är ett fastighetsbolag med inriktning på bostäder i Storstockholmsregionen och andra tillväxtområden. Affärsidén är att äga och förvalta fastighetsbestånd med en successiv upprustning av lägenheter i samband med den naturliga omsättningen av hyresgäster. Detta kan ske snabbt och kostnadseffektivt tack vare lång erfarenhet av renoveringsmetoden Bosystem™. Renoveringsmodellen är uppskattad av såväl hyresgäster som Hyresgästföreningen, eftersom lägenheterna blir attraktivt renoverade och ingen ofrivillig evakuering sker.

Under 2014 har D. Carnegie & Co förvärvat flera stora bestånd av förädlingsbara bostadsfastigheter framförallt belägna i Stockholms tillväxtområden. Marknadsvärdet uppgick per 30 september 2014 till drygt 10,1 miljarder kronor och det totala hyresvärdet uppgår till över 1 000 MSEK årligen. Den ekonomiska uthyrningsgraden är hög med obefintlig vakans. D. Carnegie & Co:s fastighetsbestånd finns i Stockholmsregionen. D. Carnegie & Co är sedan den 9 april 2014 noterat vid NASDAQ OMX First North. Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.

Ulf Nilsson, VD, D. Carnegie & Co

Mer information finns även tillgänglig på www.dcarnegie.se