D. Carnegie & Co förvärvar fastighetsbestånd i Sollentuna

D. Carnegie & Co AB (publ) (”D. Carnegie & Co” eller ”Bolaget”) har genom dotterbolag ingått avtal om förvärv av ett fastighetsbestånd i Sollentuna av Wallenstam AB (publ) (”Wallenstam”).

Genom förvärvet blir Bolaget ägare av ett väl samlat och strategiskt beläget fastighetsbestånd i Sollentuna bestående av ca 450 lägenheter, med en totalyta om ca 33 500 m2 och 7 900 m2 lokaler. Fastigheten som affären avser har beteckning Traktören 5 och omfattar adresserna Malmvägen 18, Tusbystråket 4-12, Oppegårdsstråket 5-11 samt Tingsvägen 27-31.

Affären genomförs genom ett bolagsförvärv och köpeskillingen baseras på ett underliggande fastighetsvärde om ca 450 miljoner kronor. Tillträde förväntas ske i slutet av tredje kvartalet 2014. I affären ingår också en möjlighet för Wallenstam att förvärva en byggrätt i Tyresö för nybyggnation av ca 200 lägenheter efter pågående detaljplanearbete.

Ulf Nilsson, VD, kommenterar:

”Vi är glada att kunna förvärva ett väl underhållet bostadsbestånd med ett utmärkt läge i en attraktiv del av Stockholmsregionen. Vi avser att fortsätta förädlingen av dessa fastigheter genom successiv renovering av lägenheter”.

Ulf Nilsson, VD, D. Carnegie & Co

D. Carnegie & Co är ett fastighetsbolag med inriktning på bostäder i Storstockholmsregionen och andra tillväxtområden. Affärsidén är att äga och förvalta fastighetsbestånd med en successiv upprustning av lägenheter i samband med den naturliga omsättningen av hyresgäster. Detta kan ske snabbt och kostnadseffektivt tack vare lång erfarenhet av renoveringsmetoden Bosystem™. Renoveringsmodellen är uppskattad av såväl hyresgäster som Hyresgästföreningen, eftersom lägenheterna blir attraktivt renoverade och ingen evakuering sker.

I början av 2014 överförde Stendörren sina bostadsfastigheter till D. Carnegie & Co som därmed blev ägare till ett fastighetsbestånd beståendes av förädlingsbara bostadsfastigheter i Stockholms tillväxtområden (miljonprogram). Marknadsvärdet uppgick per 31 december 2013 till 2 929 MSEK och det totala hyresvärdet bedömdes uppgå till 287 MSEK årligen. Den ekonomiska uthyrningsgraden är hög med obefintlig vakans. D. Carnegie & Co:s fastighetsbestånd finns i Stockholmsregionen. D. Carnegie & Co är sedan den 9 april 2014 noterat vid NASDAQ OMX First North. Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.

Mer information finns även tillgänglig på www.dcarnegie.se