• Victoriahem AB/

Hyresgäster i Husby kommer att kunna påverka sina boende kostnader - El kommer att mätas separat från år 2018 i 567 lägenheter

El kommer från och med år 2018 att mätas separat i 567 lägenheter i D. Carnegie & Co:s lägenhetsbestånd i Järvaområdet i Husby. Hyresgäster kommer därmed att få möjlighet att både påverka kostnaden för sin lägenhet och miljön.

Hyran sänks

Upplägget med separat elmätning i varje lägenhet  bygger på att hyresgäster initialt enligt en överenskommelse med Hyresgästföreningen får en hyressänkning på 46 kronor per kvadratmeter.

Hyresgäster kan sänka sina elkostnader

En elmätare placeras i varje lägenhet så att hyresgästen själv kan följa sin förbukning och att påverka kostnaden. Kostnade debiteras sedan separat enlig särskild taxa. Detta ger hyresgästen möjlighet att både sänka sina totala kostnader för boendet och att påverka miljön.

Hyresgäster är miljömedvetna

Genom våra årliga kundenkäter med hyresgäster vet  vi  också att möjligheterna att agera miljömedvetet  i sitt boende värderas  mycket högt av våra hyresgäster. Att ha en egen elmätare är en viktig förutsättning för att var och en skall kunna påverka sina elkostnader och förutsättningar för en bättre miljö. Nu ger vi hyresgäster denna möjlighet att både spara på miljön och att påverka sina kostnader.

- Vi kommer att informera hyregäster om införandet av denna nya möjlighet att påverka sin elförbrukning och totala boendekostnader. Det sker under hösten 2017 för att sedan införa mätningarna under våren 2018, säger Joe Martarian, regionchef i region Järva för D.  Carnegie & Co.

- Vi hoppas nu också ett positivt mottagande från hyresgästernas sida av det som vi uppfattar som efterfrågat.

För mer information vg kontakta: Björn Sundberg, D. Carnegie & Co, tel 070 -587 26 81.

D. Carnegie & Co är ett fastighetsbolag med inriktning på bostäder i Storstockholmsregionen och andra tillväxtområden. Affärsidén är att äga och förvalta fastighetsbestånd med en successiv upprustning av lägenheter i samband med den naturliga omsättningen av hyresgäster. Detta kan ske snabbt och kostnadseffektivt tack vare bolagets renoveringsmetod, som bl a innebär att ingen evakuering behöver ske. Bolaget skapar även betydande värden genom att utveckla byggrätter i befintliga bestånd. Marknadsvärdet för bolagets fastigheter uppgick per 30 juni 2017 till drygt 19 726 MSEK. Det totala hyresvärdet uppgick per 30 juni 2017 till 1 536 MSEK årligen. Uthyrningsgraden är hög med obefintlig vakans. D. Carnegie & Co är noterat vid Nasdaq Stockholm.