Kommuniké från extra bolagsstämma i D. Carnegie & Co AB

Vid extra bolagsstämma i D. Carnegie & Co AB (publ) (”Bolaget”) den 17 mars 2014 fattades följande beslut.

Beslut om minskning av aktiekapitalet med indragning av preferensaktier av serie P1

Stämman beslutade att minska Bolagets aktiekapital med högst 98 893,37 kronor med indragning av högst 7 761 preferensaktier av serie P1.

Med hänsyn till att Bolagets aktiekapital genom stämmans beslut om kvittningsemission enligt nedan återställs till ett belopp överstigande det belopp aktiekapitalet uppgick till innan minskningen, kräver minskningen av aktiekapitalet inget tillståndsförfarande vid Bolagsverket.

Beslut om borttagande av möjlighet för Bolaget att emittera preferensaktier och därmed sammanhängande bolagsordningsändring

Stämman beslutade vidare om borttagande av möjlighet för Bolaget att emittera preferensaktier. Bestämmelsen § 5 i Bolagets bolagsordning ändras så att möjlighet för Bolaget att emittera preferensaktier tas bort.

Beslut om införande av möjlighet för Bolaget att emittera stamaktier av serie A och därmed sammanhängande bolagsordningsändring

Stämman beslutade om införande av möjligheten för Bolaget att emittera stamaktier av serie A, vilka ska ha fem (5) röster per aktie vid bolagsstämman. Bestämmelsen § 5 i Bolagets bolagsordning ändras så att (i) stamaktier får utges i två olika serier, serie A och serie B, (ii) stamaktier av vardera serie får ges ut till ett högsta antal motsvarande bolagets hela aktiekapital, och (iii) stamaktie av serie B medför rätt till en (1) röst per aktie och stamaktie av serie A medför rätt till 5 (fem) röster per aktie. Samtliga sedan tidigare utgivna aktier i Bolaget ska utgöra stamaktier av serie B.

Beslut om kvittningsemission av stamaktier av serie A och stamaktier av serie B och därmed sammanhängande bolagsordningsändring

Stämman beslutade vidare att Bolagets aktiekapital ska ökas med 342 123 479,82 kronor genom emission av 5 369 866 nya stamaktier av serie A och 21 479 459 nya stamaktier av serie B, totalt 26 849 325 aktier. Rätt att teckna nya aktier ska endast tillkomma Kvalitena AB (publ), Frasdale International B.V., AB Kol och Koks, Ropudden Rådgivning AB, Kjell och Märta Beijers Stiftelse och Kjell Beijers 80-årsstiftelse med rätt och skyldighet att betala de nya aktierna genom kvittning av fordringar på bolaget om sammanlagt 1 073 973 000 kronor.

Beslutet avseende kvittningsemission innefattade en bolagsordningsändring innebärande att bestämmelsen § 4 i Bolagets bolagsordning ändras så att aktiekapitalet ska vara lägst 250 000 000 kronor och högst 1 000 000 000 kronor och bestämmelsen § 5 i Bolagets bolagsordning ändras så att antalet aktier ska vara lägst 25 000 000 och högst 100 000 000.

Det noteras att den villkorade bolagsordningsändringen, beslutad om vid bolagsstämma i Bolaget den 11 december 2013, i och med stämmans beslut ej längre äger giltighet.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission

Vid extra bolagsstämma i Bolaget den 11 december 2013 beslutade bolagsstämman att bemyndiga styrelsen att, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, och med eller utan avvikelse från befintliga aktieägares företrädesrätt fatta beslut om nyemission av stam- och/eller preferensaktier, teckningsoptioner eller konvertibler. Nyemission ska kunna ske med kontant betalning eller med bestämmelse om apport eller kvittning. Antalet stam- och/eller preferensaktier, teckningsoptioner eller konvertibler som ska kunna ges ut med stöd av bemyndigandet ska inte vara begränsat på annat sätt än vad som följer av vid var tid gällande bolagsordnings gränser för aktiekapital och antal aktier nedan.

Stämman beslutade, mot bakgrund av beslutet om införande av stamaktier av serie A samt borttagande av möjlighet för Bolaget att emittera preferensaktier, om ett förnyat bemyndigande enligt ovan, enligt vilket styrelsen för tiden fram till nästa årsstämma på samma villkor, ska ha rätt att fatta beslut om emission även av stamaktier av serie A och serie B.

Beslut om emission av teckningsoptioner

Stämman beslutade om emission av 1 500 000 teckningsoptioner som berättigar till nyteckning av stamaktier av serie B i Bolaget. Rätt att teckna teckningsoptioner ska tillkomma Bolagets verkställande direktör, övriga anställda samt vissa nära samarbetspartners att teckna.

Teckningskursen kommer att motsvara marknadsvärdet på teckningsoptionerna, varvid det inte uppkommer några personalkostnader eller sociala avgifter för Bolaget i samband med emissionen.

Vid fullt utnyttjande av Teckningsoptionerna kommer utspädningseffekten att motsvara cirka 3,5 procent av aktiekapitalet och 2,3 procent av rösterna i Bolaget.

Beslut om möjlighet för Bolaget att hålla bolagsstämma i Veddesta och därmed sammanhängande bolagsordningsändring

Stämman beslutade om ändring av bolagsordningen, innebärande möjlighet för Bolaget att hålla bolagsstämma i antingen Stockholm eller Veddesta i Järfälla kommun.

Ulf Nilsson, VD, D. Carnegie & Co AB                                                                                              +46 (0)8 – 121 317 00

D. Carnegie & Co är ett fastighetsbolag som äger, förädlar och utvecklar fastigheter och projekt med inriktning på bostäder i Storstockholmsområdet och andra tillväxtområden. Fastighetsbeståndet värderas till knappt 3 miljarder kronor och består av cirka 280.000 kvadratmeter uthyrbar yta. Bolaget förvaltar beståndet under varumärket Stendörren [Broadgate] och har en beprövad modell, Bosystem™, för successiv och effektiv renovering av fastigheterna. D. Carnegie avser ansöka om en notering av bolagets aktier under 2014.