Gösta Söderkvist blir tillförordnad VD för Dala Energi

Styrelsen har utsett, Gösta Söderkvist, till tillförordnad verkställande direktör för Dala Energi. Gösta Söderkvist tillträder som tillförordnad VD den 1 december 2015 och ersätter då bolagets nuvarande VD Hans Bywall som tidigare meddelat styrelsen att han kommer att lämna Dala Energi.

Gösta Söderkvist kommer att verka som VD under den period som rekryteringen av en ny VD pågår.

Gösta Söderkvist kommer närmast från rollen som VD för Sollentuna Energi där han vid årsskiftet 2014-2015 gick i pension efter knappt 10 år som VD. Gösta Söderkvist har också under perioden 2002-2005 varit VD för Leksand-Rättvik Energi.

- Det känns väldigt bra att Gösta med sin gedigna erfarenhet från energi- och fibernätsbranschen nu är beredd att axla ansvaret som tillförordnad VD i avvaktan på en permanent lösning, säger styrelsens ordförande Åke Söderman.

- Göstas uppgift blir att aktivt driva vidare bolagets beslutade satsningar inom eldistribution, fjärrvärme och fibernät, avslutar Åker Söderman.

- Jag ser fram emot att kunna hjälpa till under den här övergångstiden då en ny VD rekryteras och jag har kvar ett hjärta både för bolaget och regionen sedan jag jobbade i Leksand-Rättvik Energi, säger Gösta Söderkvist.

Hans Bywall kommer, efter den 1 december, att stå till bolagets förfogande för särskilda arbetsuppgifter till och med den 30 maj 2016.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Åke Söderman, Styrelseordförande
E-post: ake.soderman@advokaternasb.se

Kent Byman, Marknadschef
Tel: 0247-738 49, 076-525 49 49
E-post: kent.byman@dalaenergi.se

Dala Energi-koncernen har till uppgift att äga och driva infrastruktur för produktion och distribution av el och värme samt kommunikationslösningar. Vi omsätter drygt 240 Mkr och har ca 33 000 kunder. I vår vision vill vi vara en drivkraft för bygdens utveckling och aktivt bidra till en minskad miljöpåverkan. Vi vill att våra kunder, partners och leverantörer uppskattar oss för vårt affärsmässiga och värdeskapande arbetssätt. Våra aktieägare är idag över tre tusen privata ägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef.

Dala Energi är en lokal leverantör av el, värme och fibernät. Vi erbjuder lösningar inom energi och digital kommunikation som hjälper människor och företag att leva och utvecklas i vår bygd på ett enkelt, effektivt och hållbart sätt. Vårt fokus ligger på att leverera en kundupplevelse som är lite mer och genom att satsa vidare på våra fokusområden Kund-Medarbetar-Hållbarhet och Ekonomi hoppas vi att vi når vår vision: Tillsammans för bygdens bästa investering. Dala Energi-koncernen omsätter knappt 300 Mkr och har ca 33 000 kunder. Tillsammans är vi ca 74 medarbetare och finns idag med verksamhet i Rättvik, Leksand, Gagnef och Säter. Ett ägande i Dala Energi är ett ägande i en lokal drivkraft med syfte att ge ekonomisk avkastning, en sund samhällsutveckling och en hållbar miljö. 3 500 privata aktieägare och tre kommuner; Leksand, Rättvik och Gagnef gör detta möjligt. Dala Energi AB (publ) finns noterade på den alternativa aktiemarknaden. Om du vill köpa eller sälja bolagets aktier gör du det på www.alternativa.se eller ring 08-673 17 90.