Dalsspira Mejeri AB: SÄKRAR FINANSIERING SAMT FÖRBEREDER FÖRETRÄDESEMISSION

Styrelsen i Dalsspira Mejeri AB har för avsikt att genomföra en företrädesemission under hösten 2018 med syfte att finansiera beslutad strategisk plan för expansion och produktutveckling. Villkoren för företrädesemissionen kommer att meddelas när formellt emissionsbeslut fattats. Samtidigt har styrelsen ingått ett avtal om en bryggfinansiering uppgående till totalt 1,2 Mkr med en rad mindre lokala placerare varav några redan är aktieägare i Dalsspira och andra är nytillkomna intressenter. Lånet som kan konverteras till nya aktier i kommande företrädesemission löper med 8% ränta.

Som en del av uppgörelsen skall långivarna vid en eventuell konvertering även tilldelas en teckningsoption för varje aktie som konverteras. Styrelsen har för avsikt att även kommande företrädesemission ska innehålla ett erbjudande om teckningsoptioner till Dalsspiras aktieägare som deltar i nyemission, samt att notera den för handel. Styrelsen har för avsikt att presentera villkor och tidsplan för företrädesemissionen under början av september månad och har för avsikt att utnyttja det bemyndigande att utge nya aktier som årsstämman den 5 juni 2018 beslutat om.

Dalsspira behöver öka försäljningen till 2,5-3 mkr per månad för att nå break-even. Vid nuvarande försäljning om ca 1.8-2.0 mkr per månad är burnraten ca 200-250 tkr per månad. För att nå break-even och för att skapa värde för aktieägarna har en ny strategisk plan framtagits som bla innehåller satsningar på nya produkter, investeringar i produktionen för sänkt styckkostnad och marknadsutveckling. Detaljerna kommer att presenteras i samband med kommande företrädesemission.

”Genom denna finansieringslösning tillförsäkras Dalsspira de nödvändiga resurserna för att genomföra våra beslutade plan, som vi tror väldigt mycket på” säger Malin Jakobsson, vd för Dalsspira. Finansieringsupplägget medför att Bolaget får den nödvändiga ekonomiska handlingsfrihet som krävs för att kunna påbörja arbetet med den strategiska planen och för att klara likviditeten fram till kommande företrädesemission.”

Denna information är sådan information som Dalsspira mejeri AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 juli 2018.