Delårsrapport 2015-10-01 - 2016-03-31

Styrelsen och verkställande direktören för bolaget avger härmed följande delårsrapport för perioden 20151001 till 20160331.

Snart står det nya mejeriet klart

Januari-Mars 2016 (Andra kvartalet 2015/2016)

• Nettoomsättningen uppgick till 449 (265) tkr, vilket motsvarar en tillväxt om 69 %.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar och räntekostnader uppgick till -845 (-73) tkr. Resultatet påverkas av uppstartskostnader för det nya mejeriet.
  • Resultat före skatt uppgick till -858 (-100) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,3 (-0,1) kr.
  • Soliditeten uppgick till 89 % (16%).

Oktober 2015- Mars 2016 (Ackumulerat)

• Nettoomsättningen uppgick till 876 (873) tkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar och räntekostnader uppgick till -1542 (-125) tkr. Resultatet påverkas av ökade rörelsekostnader i samband med expansionen.
  • Resultat före skatt uppgick till -1568 (-172) tkr.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,56 (-0,17) kr.
  • Förändring av varulagervärderingsprincip har medfört en engångsnedskrivning om 222 tkr.

Väsentliga händelser under perioden

• I januari blev Dalsspira rikstäckande getmjölksleverantör till ICA.
  • Dalsspira tecknade i februari avtal med ÅF Industry om nyckelfärdigt mejeri.
  • Avtal med Tetrapak om förpackningsmaskin tecknades i februari.

Väsentliga händelser efter perioden

Under våren har Dalsspira fokuserat på igångsättandet av det kombinerade mejeriet. Invigning av mejeriet hölls den 13 maj för branschfolk, som fick en inblick i hur ett mejeri fungerar.

VD har ordet

Vi på Dalsspira bygger under våren 2016 ett nytt kombinerat get-och komjölksmejeri i Färgelanda, Dalsland. Vår ambition är att kunna erbjuda svenska konsumenter lokala get- och komjölksprodukter med god smak och unika egenskaper. Vi vill ge våra konsumenter en bra känsla i magen genom att stödja lokala bönder och genom getmjölkens många hälsofördelar. Hälsofördelarna finns att läsa om på Dalsspiras hemsida.

Under våren har flera för processen, viktiga avtal knutits. I februari godkände Dalsspira ÅF Industrys offert på ett nyckelfärdigt mejeri och i slutet på mars initierades installationen av utrustningen. ÅF har åtagit sig att leverera bland annat; mottagningstankar för inkommande mjölk, pastör, homogenisator, separator för att kunna producera grädde och all rördragning däremellan. I maj kommer anläggningen att testköras och den överlämnas till Dalsspira när anläggningen är funktionsgodkänd, vilket förväntas ske i mitten på juni.

Under andra kvartalet skrevs dessutom avtal med Tetrapak om leverans, installation och utbildning av förpackningsmaskinen T/R 7. Förpackningsmaskinen levererades till Färgelanda i april och är under installation. Förpackningsmaterialet som Dalsspira kommer att använda till sina komjölksförpackningar är helt förnybart och utvinns i Skoghall i Värmland. Vi vill att hela kedjan från mjölken hos bonden till vårt mejeri och ut till kund ska vara så lokal som möjligt.

Distributionsmässigt nåddes ett stort delmål för Dalsspira i januari. Företaget fick tillgång att leverera till alla ICA:s 1432 butiker runt om i Sverige. Avtalet som skrevs med ICA är ett butikspackavtal som innebär att Dalsspira packar alla produkter på mejeriet och levererar dem sedan till ICA:s centrallager i Kungälv. Därifrån distribuerar ICA ut produkterna till de butiker som beställt. Detta innebär att vi med samma

fraktkostnader kan nå en större mängd butiker vilket är viktigt för oss som ett litet företag. Avtalet har medfört att getmjölken når ut till en avsevärt större mängd butiker och konsumenter vilket förväntas påverka vår försäljning positivt. Vår stora utmaning i getmjölksförsäljningen finns i att informera om produkten och dess egenskaper, vilket vi bland annat eftersträvar att uppnå genom demos i butik, sociala medier och på våra förpackningar.

I företaget har vi nu stort fokus på starten av vår närproducerade komjölk. Planen är att produktionsstart skall ske under juni. Förberedelser mot butik har påbörjats och vi upplever ett stort intresse både från butiker och konsumenter inför lanseringen.

Den totala investeringen för mejeriet beräknas till 18 MSEK, av dessa leasas maskiner till ett värde av 6 MSEK. Resterande del av det nya mejeriet finansieras genom banklån á 4 MSEK och genom det kapital Dalsspira tog in i nyemissionen hösten 2015.

Aktien

Antalet aktier uppgick per 31 mars 2016 till 2 813 250 aktier. Motsvarande antal aktier per 31 mars 2015 var 1 000 000 st, justerat för split. Utöver aktier har Dalsspira även 215 000 utestående optioner med en lösenkurs om 8,40 kronor. Rätten att teckna aktier enligt optionsavtalet löper till och med den 31 augusti 2018. Optionerna innebär en utspädning om 7 procent vid fullt nyttjande. Bolaget handlas från den 21 december 2015 på Aktietorget under aktiesymbolen SPIRA.

Revisors utlåtande angående rapporten

Kvartalsrapporten har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Dalsspira mejeri i korthet

Dalsspira mejeri producerar lokala get- och komjölksprodukter i Färgelanda, Dalsland. Vi värnar om det lokala och sätter stor vikt vid att leverera produkter som inte bara är goda, utan som kan avspegla dessa värderingar. Vi på Dalsspira är övertygade om att det finns konsumenter som är beredda att betala ett högre pris för produkter där man vet att den extra kostnaden går tillbaka till bonden. Därför kostar våra mejerivaror mer. I vårt sortiment hittar du getmjölk, getyoghurt och getostar –och snart även komjölk.

Vision

Vårt mål är att behålla positionen som den största getmjölksaktören på konsumtionsmjölk och yoghurt på den svenska marknaden och fortsätta utveckla getmjölkssortimentet. Vi ska även vara det självklara valet av närproducerad komjölk på vår hemmamarknad i väst.

Affärsidé

Dalsspira erbjuder svenska konsumenter lokala get- och komjölksprodukter med god smak och unika egenskaper. Med Dalsspiras produkter kan du göra ett val som känns bra i magen.

Strategi

Dalsspiras strategi är att genom lokal produktion erbjuda mjölkproducenter ett skäligt pris för mjölken och konsumenterna en garanti för produkternas ursprung och djurens välmående. Vi arbetar i största möjliga mån mot kedjor och grossister där vi kan nå en större mängd butiker på ett säljmässigt och effektivt sätt.

Med getmjölken arbetar vi nationellt medan komjölken inriktas mot den lokala marknaden och kommun/landsting.

Tidsplan för finansiell rapportering

2016-08-19 Kvartalsrapport 3 2016

2016-11-18 Kvartalsrapport 4 2016

2017-02-27 Bokslutskommuniké