Kvartalsredogörelse 2015-10-01-2015-12-31

Styrelsen och verkställande direktören för bolaget avger härmed följande kvartalsredogörelse för perioden oktober till december 2015.

Första kvartalet

Dalsspira har ett förlängt räkenskapsår 2015-10-01-2016-12-31, vilket betyder att första kvartalet avser perioden oktober-december 2015. Jämförelsesiffror inom parentes avser perioden oktober till december 2014.

• Nettoomsättningen uppgick till 427 tkr (476 tkr). Omsättningen var lägre än motsvarande period föregående år då intäkter från julmarknader minskat väsentligt 2015 på grund av att mycket resurser och tid lagts ner på kapitalanskaffning och noteringen på AktieTorget.
  • Rörelseresultatet uppgick till -697 tkr (-1 tkr).
  • Resultat före skatt uppgick till -707 tkr (-26 tkr).
  • Resultatet efter skatt är som ovan pga. ackumulerad förlust.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,25 kr.
  • Soliditeten uppgick till 82,2% (22,6%).
  • Förändring av varulagervärderingsprincip har medfört en engångsnedskrivning om 222 tkr.

Väsentliga händelser under perioden

Rörelseresultatet har belastats med kostnader för uppbyggnad av säljresurser, produktionspersonal samt framtagande av layout för emballage och marknadsföringsmaterial.

Dalsspira mejeri har under fjärde kvartalet utökat avtalet med ICA om distribution av getmjölksprodukter via sina centrallager. Genom avtalet nås ett större antal butiker på ett mer kostnadseffektivt sätt.

Under kvartalet genomfördes en nyemission för att möjliggöra den planerade satsningen och investeringen i en ny mejerianläggning i Färgelanda. Mejeriet ska förutom getmjölksprodukter, som redan produceras idag, förse den lokala marknaden med närproducerad komjölk.

Nyemissionen tecknades till 9 023 496 SEK, motsvarande en täckningsgrad om 113 %. Dalsspira mejeri tillfördes därmed ca 8,2 MSEK före emissionskostnader vilka uppgår till ca 0,8 MSEK. Efter emissionen hade bolaget ca 440 aktieägare.

Väsentliga händelser efter perioden

I januari 2016 fick Dalsspira ett rikstäckande avtal med ICA som innebär att företaget når samtliga ICA:s 1 470 butiker runt om i Sverige. Dalsspira har ett butikspackavtal vilket gör att handlaren beställer hem vald mängd getmjölk och/eller yoghurt som mejeriet sedan packar och skickar till centrallagret i Kungälv för transport ut till butiker runt om i landet.

Dalsspira mejeri bygger under våren 2016 ett kombinerat get- och komjölksmejeri. Det nuvarande getmjölksmejeriet kommer att flytta till nya livsmedelsgodkända lokaler i

Färgelanda med en i stora delar ny produktionslina. Produktionsstart för getmjölksmejeriet beräknas till början av mars 2016.

Målet för Dalsspira är att vara ett rikstäckande alternativ av svenska getmjölksprodukter och att lokalt erbjuda närproducerad komjölk. Dalsspira kommer att erbjuda sina mjölkbönder bättre villkor för att långsiktigt kunna bibehålla lokal mjölkproduktion i Dalsland och Bohuslän. Inledningsvis kommer Dalsspira att ta in ca 5 500 liter komjölk per dag men ambitionen är att inom ett par år sälja 20 000 liter per dag. Detta innebär en marknadsandel på ca 9 procent inom fokuserat försäljningsområde i Dalsland/Bohuslän/Västra Götaland .

Dalsspira har uppdaterat sin grafiska profil som för första gången presenteras i denna rapport. Under våren kommer nya förpackningar att tas fram och presenteras i samband med lanseringen av komjölken. Vår förhoppning är att det nya grafiska uttrycket på ett tydligare sätt kommer att framhäva våra värderingar och vårt erbjudande.

Under februari tecknades avtal med ÅF Industry för leverans av merparten av utrustning till mejeriet. Mejeriet beräknas ha produktionsstart av komjölksprodukter under andra kvartalet 2016.

Den totala investeringen för mejeriet beräknas till 18 MSEK, av dessa leasas maskiner till ett värde av 6 MSEK. Resterande del av det nya mejeriet finansieras genom banklån á 4 MSEK och genom det kapital Dalsspira tog in i nyemissionen hösten 2015.