Tecknar avtal om nytt mejeri

Dalsspira har tecknat avtal med ÅF Industry som totalleverantör om leverans av ett nytt mejeri som skall vara klart för produktion i juni 2016. Mejeriet kommer vid igångsättande att ha en total kapacitet om ca 14 000 liter mjölk per dag.

Avtalet innebär att ÅF Industry under våren 2016 projekterar och bygger nytt mejeri åt DalsSpira i Björnhuset, Färgelanda. Avtalet innefattar nyckelfärdigt mejeri och består bl. a. av projektledning, installation av processutrustning, inklusive automation och elinstallation, från mjölkmottagning till förpackningsklar produkt. I avtalet innefattas även flytt av nuvarande getmjölksmejeri till de nya lokalerna.

Den totala investeringen av DalsSpiras satsning på ett nytt mejeri i Björnhuset beräknas till 18 MKR och finansiering fördelas genom eget kapital a 12 MKR från den nyemission som DalsSpira genomförde hösten 2015, lån samt leasing av vissa maskiner. ÅF:s del av uppdraget är värt cirka ca 12 MKR, resterande belopp delas på övriga leverantörer.

Telefon: 076-33 60 556

Om DalsSpira Mejeri AB

DalsSpira mejeris affärsidé är att erbjuda lokalproducerade get- och komjölksprodukter med god smak och unika egenskaper. Med DalsSpiras produkter kan alla konsumenter göra ett val som känns bra i magen. DalsSpira mejeri värnar om djur, människor och landskap.

DalsSpira mejeri – det känns bra i magen

DalsSpira Mejeri AB (publ)

Rännelanda skola 6

458 96 HÖGSÄTER